O mechanizmach finansowania projektu

16 stycznia 2009 r.


Gmina Cieszyn jest jedną z 25 jednostek samorządowych w województwie śląskim, które w ubiegłym roku uzyskały, w drodze konkursu, środki unijne na realizację projektów edukacyjnych w przedszkolach. Pochodzą one z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który w 85% finansowany jest ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast w 15% ze środków krajowych: budżetu państwa i środków własnych wnioskodawców (w przypadku województwa śląskiego wkład własny to minimum 1,5%). Kwota, jaką przewidziano na realizację programu w całym kraju, wynosi prawie 11,5 mld euro, w tym wkład finansowy Europejskiego Funduszu Społecznego to ponad 9,7 mld euro, a pozostałą część stanowią środki krajowe.

Cieszyński projekt o nazwie „Edukacja przedszkolna szansą na lepszy start szkolny” został zaplanowany na kwotę 528 546 zł, z czego dotacja (środki unijne i budżetu państwa) stanowi 520 452,80 zł, a środki własne gminy Cieszyn – 8 093,20 zł.

Co gmina musi zrobić aby te przyznane środki otrzymać? Pierwszy krok ma już za sobą – podpisaną umowę na realizację projektu. Jednym z elementów umowy był tzw. harmonogram płatności, w którym gmina Cieszyn musiała określić w jakich okresach i w jakiej wysokości chce otrzymywać dotacją.

Dlaczego nie można otrzymać całej kwoty od razu? Wynika to z zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z którymi dotacje wypłacane są w formie tzw. transz czyli wypłat częściowych. Pierwsza z nich przekazywana jest po podpisaniu umowy o dofinansowaniu projektu, aby otrzymać kolejne gmina musi złożyć do instytucji zarządzającej, którą dla realizowanego projektu jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, tzw. wniosek o płatność.

Co to takiego? Jest to dokument, w którym należy przedstawić stopień zaawansowania prac w ramach projektu – dotyczy to zarówno strony finansowej jak i rzeczowej projektu. Dokument nie może być składany rzadziej niż raz na 3 miesiące. W części finansowej przedstawia się szczegółowe rozliczenie dotychczas poniesionych wydatków, a także określa wysokość środków jakie będą potrzebne w kolejnych 3-miesięcznych okresach realizacji projektu. Część rzeczowa obejmuje natomiast opis działań jakie zostały zaplanowane w projekcie i zrealizowane w rozliczanym okresie, a także zadań jakie planowane są do wykonania do momentu złożenia kolejnego wniosku o płatność. Do wniosku o płatność należy ponadto dołączyć kserokopie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki czyli wyciągi bankowe, jak również zestawienie wszystkich dokumentów w oparciu o które dokonywane były wszelkie płatności w projekcie. Jako załącznik do wniosku należy także przygotować tzw. „Szczegółową charakterystykę udzielonego wsparcia” .

Co zawiera i czego dotyczy? W przypadku projektu realizowanego z udziałem dzieci w dokumencie tym przedstawia się informację o wskaźnikach osiągniętych w rozliczanym okresie tzn. czy zadaniami objęto tyle dzieci ile założono w projekcie w podziale na przedszkolaki w wieku 3-5 lat i sześciolatki, czy zadania zrealizowano w tylu przedszkolach ile zaplanowano w projekcie oraz wskazuje się dane dotyczące przepływu uczestników projektu tzn. udziela odpowiedzi na pytanie ile dzieci rozpoczęło udział w projekcie, ile kontynuuje, a ile przerwało lub zakończyło swój udział w projekcie.

Co dalej dzieje się z wnioskiem o płatność? Tak sporządzony wniosek trafia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, który dokonuje jego weryfikacji czyli sprawdzenia pod kątem formalnym i merytorycznym. W przypadku stwierdzenia błędów lub braków w złożonym wniosku o płatność, instytucja weryfikująca może wystąpić do beneficjenta czyli do gminy o poprawę wniosku, przesłanie brakujących informacji lub udzielenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując w jakim terminie należy przedstawić odpowiedź. Pozytywnie oceniony wniosek podlega zatwierdzeniu, po czym następuje przekazanie do beneficjenta Informacji o wynikach weryfikacji wniosku o płatność. Pozytywna ocena wniosku jest jednocześnie podstawą do wypłaty kolejnej transzy dofinansowania projektu.

Gmina Cieszyn przedstawiać będzie rozliczenie z realizacji projektu „Edukacja przedszkolna szansą na lepszy start szkolny w okresach 3-miesięcznych, co oznacza, iż w okresie 2 lat realizacji projektu, procedurę sporządzania i przedkładania wniosku o płatność przechodzić będziemy ośmiokrotnie. W tylu też transzach przekazane zostanie jej dofinansowanie na realizację projektu realizowanego w przedszkolach publicznych.

Dagmara Górniak
Koordynator Projektu