O zajęciach

W ramach projektu „Edukacja przedszkolna szansą na lepszy start szkolny” w przedszkolach prowadzone są dodatkowe zajęcia dla dzieci.

Zajęcia artystyczne kształtujące sprawność manualną, ruchową i wrażliwość muzyczną

… których głównym celem jest kształtowanie i usprawnianie umiejętności manualnych, ruchowych dzieci, a także dbanie o ich rozwój emocjonalny. Realizowane są w 8 przedszkolach przez 26 nauczycieli. Do tej pory wzięło w nich udział 536 dzieci

ZAJĘCIA PLASTYCZE

Rozwijają dziecięce talenty, wzbudzają zainteresowanie sztuką, twórczością ludową, rozwijają inwencję twórcza dziecka, jego wyobraźnię, uwrażliwiają na piękno, kształtują umiejętności tworzenia obrazów inspirowanych muzyką, fotografią, literaturą. Dzieci mają możliwość poznawania nowych technik plastycznych, oprócz najbardziej popularnych jak malowanie farbami, rysowanie kredkami, także bardziej skomplikowanych: collage, decupage, bibułkarstwo, origami, witraż, malowanie na płótnie, na szkle, szkicowanie ołówkiem, rysowanie węglem, „mokre w mokrym”, rzeźba z masy solnej, obrazek z gipsu, modelowanie z plasteliny. Ponadto mogą dowiedzieć się jak rzeczy codzienne takie jak: papier toaletowy, fasolę, ryż, skorupki jajek, makaron, ziarna zbóż, wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej. Zdobywają wiedzę o podstawowych środkach wyrazu artystycznego (barwa, kształt, kreska, linia, plama), wiedzą co to barwy podstawowe, pochodne, zimne i ciepłe, uczą się zarówno samodzielnej jak i zespołowej pracy.

ZAJĘCIA MUZYCZNE

Rozwijanie umiejętności świadomego słuchania muzyki, poznanie zagadnień rytmicznych, kształtowanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, rozwijanie zdolności i dyspozycji ruchowych, kształtowanie słuchu muzycznego, a także rozwój ruchowy dziecka – to główne cele jakie mają zostać osiągnięte dzięki prowadzeniu zajęć muzycznych. Drogą do realizacji tych celów jest zarówno angażowanie dzieci w podejmowanie aktywności z zakresu muzyki, jak też, poprzez zabawę, przekazanie im wiadomości teoretycznych. Dzieci mogą dowiedzieć się co to są instrumenty perkusyjne, melodyczne, jak wyglądają skrzypce czy gitara i jak wydobywa się z nich dźwięki, jakie dźwięki są wysokie a jakie niskie, co to sopran, alt, tenor i bas. Rozwijają swoją inwencję twórczą poprze tworzeni akompaniamentu na instrumenty perkusyjne do piosenek, ilustrowanie piosenek ruchem, wprowadzanie elementów własnych do tańca, odtwarzanie rytmów za pomocą ruchu, marszu, podskoku, rozpoznawanie piosenek po melodii czy rytmie. Utrwalają nabyte umiejętności poprzez zabawy i zagadki ruchowe, rytmiczne. Uczą się kroków tanecznych i tańców, śpiewają i grają na takich instrumentach jak flet i cymbałki.

ZAJĘCIA TEATRALNE

Prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych form i metod dydaktycznych: zabaw muzyczno-ruchowych, inscenizacji, improwizacji słowno-muzycznych, teatrzyku kukiełkowego, zabaw integracyjnych. Zajęcia są nie tylko forma zabawy, ale pozwalają dzieciom, zdobyć wiedzę na temat teatru. Pojęcia takie jak: garderoba, kostiumy scenografia przestają brzmieć obco, lalki teatralne to już nie niezrozumiałe wyrażenie, ale pacynki i kukiełki, którymi dzieci uczę się posługiwać, z ich wykorzystanie odgrywają scenki, ale też mają możliwość samodzielnie je wykonać np. z papieru i sznurka czy łyżki drewnianej. Poprzez inscenizowanie opowiadań, wierszy, bajek dzieci mogą poznawać pojęcia takie jak morał, humor uczyć się pracy zespołowej, wyrażać stany emocjonalne. Poprzez ćwiczenia oddechowe i słuchowe usprawniają własną mowę, uczą się wyrażać gestem i mimiką wybrane pojęcia i tematy, rozpoznawać i nazywać emocje. Przezwyciężają własną nieśmiałość i uczą się wypowiadać na forum grupy.

Zajęcia kompetencyjne

…nakierowane są na przekazanie dzieciom wiedzy z obszaru dziedzin istotnych dla ich dalszego rozwoju z punktu widzenia wymogów, jakie stawia przed człowiekiem współczesna cywilizacja. W zajęciach prowadzonych w 11 przedszkolach, do tej pory udział wzięło 390 dzieci nad edukacją których czuwało 9 nauczycieli.

JĘZYK ANGIELSKI

Na zajęciach dzieci poznają podstawowe słowa i wyrażenia dotyczące otaczającego ich świata i codziennych czynności. Wiedza jak po angielsku przywitać się i jak pożegnać, poznają piosenki i wierszyki. Poprzez zabawę i obrazowanie pojęć uczą się nazywać cyfry, kolory, części ciała, ubrania, zabawki, które je otaczają. Wiedzą jak po angielsku zawołać mamę, tatę, dziadka, babcię, siostrę, brata. Wiedza, że polski Mikołaj to angielski Santa Claus, bałwan to snowmen, choinka – Crhismas Tree, a śnieg - snow. Umieją po angielsku nazywać jedzenie, zwierzęta, owoce i warzywa, środki transportu. Uczą się jak nazywać proste czynności. Mają możliwość osłuchania się z językiem, który dzięki temu przestaje dla nich brzmieć obco.

INFORMATYKA

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z podstawowymi informacjami o komputerze, zasadami posługiwania się nim, możliwościami jakie nam daje. Dzieci dowiadują się jak włączać i wyłączać komputer, jak posługiwać się myszką, poznają możliwości klawiatury i podejmują próby pisania wielkich i małych liter z jej wykorzystaniem. Uczą się obsługiwania stacji CD, korzystania z Internetu, drukowania, zamykania aplikacji, zakładania plików i folderów, obsługi prostych programów graficznych. Terminologia taka jak: strona internetowa, adres stron internetowej, wyszukiwarka internetowa przestaje brzmieć dla nich obco i niezrozumiale. Wszystko to w połączeniu z zabawą, konkursami, grami edukacyjnymi. Tworzone w komputerze prace zapisują i drukują, wykorzystując własne zdjęcie uczą się jak ustawić tło pulpitu. W Internecie szukają stron przeznaczonych dla dzieci, aby później rozwiązywać znalezione tam rebusy i łamigłówki, układać puzzle przeznaczone dla dzieci.

Zajęcia korygujące wady rozwojowe dzieci

…nastawione są na eliminowanie wad rozwojowych, jakie najczęściej napotykają dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Prowadzone są w 11 przedszkolach przez 36 specjalistów i do ej pory objęto nimi 425 dzieci.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

mają na celu stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy, zapobieganie powstawaniu wad i ich korygowanie jeśli już powstały. Służą wyrabianiu właściwych nawyków mowy, usprawnianiu motoryki narządów artykulacyjnych, zachęcają dzieci do wypowiadania się, uczestniczenia w rozmowie, wzbogacania słownictwa. Dzieci ćwiczą prawidłowe funkcjonowanie i pracę narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków, dolnej szczeki, podniebienia miękkiego), uczą się ich sprawnego i zręcznego wykorzystywania. Wykonują ćwiczenia mające na celu zwiększenie objętości płuc, wzmocnienie mięśni oddechowych, wyrobienie nawyku oddychania nosem, co w konsekwencji prowadzi do wykształcenia pięknej mowy. Doskonalą poczucie rytmu, rozbudzają wrażliwość słuchową. Pracują nad wzbogacaniem słownictwa, nad sprawnym funkcjonowaniem analizatora słuchu m.in. poprzez nabywanie umiejętności rozpoznawania, porównywania i naśladowania dźwięków, kształcenie spostrzegawczości, co jest jednym z warunków opanowania umiejętności czytania i pisania.

GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Zajęcia te służą korygowaniu wad postawy przez stosowanie ćwiczeń dostosowanych do rodzaju wady, przeciwdziałaniu utrwalaniu się i pogłębianiu wad i kształcenie odruchu prawidłowej postawy ciała poprzez stosowanie ćwiczeń o charakterze korekcyjnym, a także poprawie ogólnej sprawności. Na gimnastyce dzieci pracują nad wzmocnieniem mięśni klatki piersiowej, przepony, co w efekcie daje zwiększenie pojemności płuc i sprawności narządów oddychania. Wiele ćwiczeń ukierunkowanych jest na wzmacnianie kręgosłupa, zwiększenie zakresu jego ruchowości, wypracowanie odpowiedniego „gorsetu mięśniowego” pozwalającego na utrzymanie kręgosłupa w prawidłowej pozycji. Wykonywane ćwiczenia służą wzmacnianiu mięśni odpowiedzialnych za prawidłowe trzymanie postawy, wzmacnianiu mięśni kończyn dolnych i górnych, eliminacji płaskostopia, usuwaniu przykurczy i ograniczeń ruchu w stawach. Poprzez zabawy ruchowe, rytmiczne, przy muzyce dzieci rozciągają mięśnie nadmiernie napięte i wzmacniają te, które są zbyt rozciągnięte,

ZAJĘCIA DLA DZIECI LEWORĘCZNYCH

Są one skierowane, pomimo nazwy, nie tylko dla dzieci, które posługują się lewą ręką, ale także dla tych, które nie mają ustalonej dominacji jednej z rąk. Ich celem jest przede wszystkim usprawnienie motoryki rąk, rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji ruchowo-wzrokowej, wypracowanie prawidłowych nawyków w zakresie postawy ciała, ułożenia dłoni, nadgarstka, przedramienia, trzymana narzędzi, ułożenia kartki czy zeszytu. U dzieci kontrolowane i regulowane jest napięcie mięśniowe, a w przypadku nadmiernego napięcia podejmowane są działania w celu jego redukowania. Kształtowane są nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania od lewej do prawej, kierunkiem kreślenia linii pionowych, poziomych i okręgów. Dzieci wykonują wiele różnorodnych ćwiczeń i zabaw, które mają pomoc osiągnąć stawiane cele: ćwiczenia ruchowe, manualne palców, malowanie palcami, wylepianie z plasteliny, rysowanie wg wzoru. W przypadku dzieci oburęcznych celem zajęć jest ustalenie dominacji jednej z rąk, a następnie usprawnienie jej motoryki.