
RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA
2024-10-30Cieszyn, dnia 30 października 2024 r.
RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA
w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami Cieszyna projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią ogłoszone zostały na podstawie Zarządzenia Nr 0050.546.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 15 października 2024 roku, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 609 z późn. zm.), wykonując uchwałę Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna.
Cel konsultacji: celem przeprowadzenia konsultacji było zebranie uwag i opinii mieszkańców w przedmiocie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią.
Przebieg konsultacji: zarządzenie informujące o prowadzonych konsultacjach ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, na stronie internetowej Cieszyna, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Cieszynie a informacja o prowadzonych konsultacjach została opublikowana w "Wiadomościach Ratuszowych". Konsultacje trwały od dnia 15 października 2024 roku do dnia 29 października 2024 roku.
Forma konsultacji: konsultacje przeprowadzane były w formie platformy internetowej poprzez publikację przedmiotu konsultacji na stronie internetowej oraz zbieranie uwag i opinii, przesłanych drogą elektroniczną na adres urzad@um.cieszyn.pl lub złożonych pisemnie w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Rynek 1.
Ilość uczestniczących osób: uprawnionymi do udziału w konsultacjach byli mieszkańcy Cieszyna. W wyznaczonym terminie wpłynęło 5 opinii.
Podsumowanie konsultacji: zgodnie z § 9 ust. 4 uchwały Nr XVII/179/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 22 kwietnia 2020 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Cieszyna, konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich mieszkańców. Konsultacje mają charakter opiniodawczy, a ich wyniki nie są wiążące.
Zestawienie wniesionych uwag/opinii:
Formularz z dnia 18 października 2024 r.
Strona zwraca się z prośbą o uwzględnianie w projekcie uchwały zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców planujących podjąć inwestycje mające na celu ochronę mienia na terenach objętych powodzią 15 września 2024 r. Przewidywany zakres inwestycji obejmujących wyposażenie budynków, budowli w zapory zakładane na drzwi, okna oraz bramy przemysłowe na czas przechodzenia fali powodziowej.
Proponuje się zwolnienie z podatku od nieruchomości w wysokości poniesionych inwestycji i na podstawie zatwierdzonego kosztorysu przez przedstawiciela UM Cieszyn.
Formularz z dnia 22 października 2024 r.
Strona prosi o zweryfikowanie zapisu w § 1 ust. 2 pkt. 3. Jak należy rozumieć zapis: „obowiązującą nie wcześniej niż do dnia wystąpienia szkody”. Czy polisa zawarta na okres od 01.01.2024 r. do 31.12.2024 będzie spełniała ten warunek?
Formularz z dnia 24 października 2024 r.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości nie na 3-6 miesięcy a na 12 miesięcy. Doprecyzowanie punktu 3 - polisa ubezpieczeniowa, czy przedsiębiorca jest zobowiązany posiadać/nie posiadać polisy.
Formularz z dnia 24 października 2024 r.
Z uwagi na wysokość poniesionych szkód oraz konieczności poniesienia dalszych wydatków na zabezpieczenie nieruchomości przed ewentualnymi powodziami w przyszłości. W związku z propozycją prośba o wydłużenie okresu zwolnienia z podatku od nieruchomości na okres minimum 12 miesięcy.
Formularz z dnia 25 października 2024 r.
Zgłoszone uwagi i opinie:
§ 1 pkt 2: pkt 2) i 3) są nie do przyjęcia.
§ 3.1 – zwolnienie powinno być na okres 1 roku.
Rekomendowane kierunki działań: Burmistrz Miasta Cieszyna częściowo uwzględnił opinie i uwagi z konsultacji z mieszkańcami, dlatego projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków lub ich części przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej, na terenie, których wystąpiła szkoda spowodowana powodzią zostanie skierowany z autopoprawki pod obrady Rady Miejskiej Cieszyna na sesję 30 października 2024 r.
Pliki do pobrania:
RAPORT Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI CIESZYNA PROJEKTU UCHWAŁY RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA