visitpoland.online - Cieszyn
Obraz przedstawiający Cieszyn

„O Błękitną Wstęgę Olzy”

1970-01-01

Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa.

|n||n|       Także po II wojnie światowej, a dokładnie od 1958 r. corocznie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie odbywały się wyścigi motocyklowe ,,O błękitną wstęgę Olzy”. Pętla o długości 3200 m prowadziła z Mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez Most Przyjaźni, ul. Główną na dworzec i ponownie na Most Wolności. Wówczas popularne zawody obserwowało nawet dwadzieścia tysięcy widzów.

|n||n|       W roku 1959 Czechosłowacy zapowiadali udział w wyścigu takich sław jak Ruzicka z Brna oraz Fari, czołowy reprezentant. W drugim ulicznym wyścigu motocyklowym „O błękitną wstęgę Olzy” uczestniczyło 24 zawodników. W zawodach występowały także kobiety. Polski Związek Motorowy również delegował dobrych i czołowych asów polskiego sportu motocyklowego. Podczas zmagań mieszkańcy czeskiego i polskiego Cieszyna szczelnie zapełnili wszystkie miejsca wokół trasy na ulicach obu miast. Przepełnione autobusy i pociągi przewoziły do Cieszyna tysiące kibiców, którzy liczyli na wielki udział bielszczanina Gintere Henka. Popisowe akrobacje motocyklowe, które demonstrowane były przez czechosłowackich zawodników w przerwie podczas poszczególnych wyścigów, dostarczały nie lada wrażeń dla zgromadzonej ponad 50 tysięcznej widowni. Niestety zawodnicy zza południowej granicy posiadali (Jawy) maszyny, które były przystosowane do dużych szybkości, były oprofilowane i technicznie przewyższały sprzęt Polaków.

|n||n|       W kategorii 250ccm zwyciężył zdecydowanie Franciszek Bartos, a czołowe miejsca zajęli także czechosłowaccy zawodnicy. W kategorii powyżej 250 ccm Czechosłowacy starowali na Jawach, a Polacy na Nortonach i innych markach motocykli. Na najwyższym podium znowu triumfował Franciszek Bartos. Po wyścigu zadawano pytania, dlaczego taka maszyna jak „Junak”, która ustanowiła rekord Polski, nie brała udziału w zawodach.

|n||n|       W trzecim wyścigu, który odbył się 25 lipca, podczas ulewnego deszczu, w kategorii motocykli 125ccm zdecydowanym zwycięzcą został Franciszek Bartos, który przyjechał przed Polakami: Władysławem Kaczanowskim i Józefem Sulickim.

|n||n|       W kategorii powyżej 250 ccm tym razem triumfowali Polacy. Pierwszy linię mety przeciął Stanisław Kanas z „Kolejarza” Opole, drugi był Jan Henek z „AP” Katowice, a dopiero na 3 miejscu znalazł się Stanisław Klatil zawodnik z Czechosłowacji. W sumie jednak tamtejsze zawody wygrali Czechosłowacy, stosunkiem punktów 82:117. Tym samym zagarnęli nagrodę w postaci „Błękitnej Wstęgi Olzy”.

|n||n|       W wyścigu, który odbył się 30 kwietnia 1961 roku, Polacy triumfowali w kategorii 500 ccm. Pierwsze miejsce na motocyklu Norton 500 zajął Stanisław Kanas z Opola. Drugi na Jawie był Józef Hejsmala z Brna, a trzeci Jerzy Molin z Opola na motocyklu Norton 500. W zawodach tych wystartowało 13 zawodników, z których wyścig ukończyło tylko 7.

|n||n|       Szóste uliczne wyścigi motocyklowe „O błękitna wstęgę Olzy” zakończyły się pełnym sukcesem zawodników z Czechosłowacji. Trasa prowadziła po zamkniętej pętli, przez oba mosty na Olzie. W punktacji zespołowej Czechosłowacy zdobyli 155 punktów, a Polacy tylko 104. Najciekawszą konkurencją był wyścig dwustupięćdziesiątek, triumfował w nim Slaviczek. Najlepszym z Polaków był Mankiewicz, który zajął dopiero 5 miejsce. Po raz pierwszy na tej imprezie odbyły się również wyścigi samochodowe, w których wygrali Polacy, pokonując automobilistów z Czechosłowacji. Najlepszy czas na Wartburgu osiągnął Wejner (Polska), na drugim miejscu znalazł się Bartkowiak na Simce (Polska). Zawodom przyglądało się ponad 10 tysięcy widzów po obu stronach Olzy.

|n||n|      Warto dodać, że uliczne wyścigi motocyklowe odbywały się również pod hasłem „Szukamy talentów”, które 8 października 1961 zostały podniesione do rangi III eliminacji do Mistrzostw Polski.

|n||n|       15 września 2013 roku cieszyński Klub MotoBrothers, na którego czele stoi Piotr Szymala wraz z Mosirem, przywrócił po 50 latach tradycje ulicznych wyścigów motocyklowych, organizując wyścig na czas „ O Błękitna Wstęgę Cieszyna”. Wzięło w nim udział ponad 60 zawodników, a ponad tysięczna liczba kibiców przekroczyła oczekiwania organizatorów, zapełniając trybuny , a nawet czeską stronę Olzy. 

|n||n|       W chwili obecnej trwają przygotowania do drugiego ulicznego wyścigu, tym razem „O Błękitną Wstęgę Olzy”, który odbędzie się 24 sierpnia na ulicy Ładnej Bocznej w Cieszynie. Więcej informacji wkrótce na stronie www.motobrothers.com.pl

Informacja dotycząca plików cookies Strona korzysta z plików cookies w celu jej prawidłowego działania i realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję".

Rozumiem i akceptuję