visitpoland.online - Cieszyn
Obraz przedstawiający Cieszyn

Przyszła kolej na działanie

2015-06-18

      Wspólne i zdecydowane działania urzędników z Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego w Cieszynie w sprawie przywrócenia komunikacji kolejowej na linii nr 190 Cieszyn – Bielsko-Biała – to jeden z najważniejszych wniosków po konferencji \"Komunikacja publiczna łącząca Cieszyn z innymi miejscowościami\", która w czwartek 11 czerwca odbyła się w starostwie. Pracownia projektowa Archex z Bielska-Białej przedstawiła także koncepcję Przystanku Cieszyn.


|n||n|

      Z jednej strony było to kolejne spotkanie burmistrza Cieszyna Ryszarda Macury z mieszkańcami, z drugiej konferencja, na której poruszono wiele szczegółowych zagadnień. Cieszyński włodarz dziękując za gościnę w Starostwie Powiatowym, zapewniał, że samorządy będą robiły wszystko, żeby transport publiczny był na jak najwyższym poziomie. Ryszard Macura przyznał także, że chociaż włodarze wojewódzcy otrzymali reprymendę ze strony Unii Europejskiej – chodzi o zbyt duże nakłady na drogi kosztem transportu kolejowego – dalej niewiele sobie z tego robią. – Niestety nie mam na dziś dobrych informacji, jeżeli chodzi o linię nr 190. Województwo stoi na stanowisku, że nie będzie odtwarzana. W tym przypadku nie chodzi o prosty rachunek ekonomiczny, trzeba kierować się interesem społecznym – przekonywał burmistrz Cieszyna, jednocześnie wskazując na ustawodawstwo, które nie do końca właściwie reguluje rynek przewozów na drogach.


|n||n|

      Szczegółowe dane dotyczące „190” przedstawił Jan Gerlach, pełnomocnik burmistrza Cieszyna ds. infrastruktury transportowej. Ostatnia ważna data w tej sprawie to 19 marca, kiedy to z powodu złego stanu toru odcinek Cieszyn – Goleszów został wyłączony z eksploatacji. Pełnomocnik zwrócił uwagę, że miasta stają się coraz bardziej zatłoczone, co w przyszłości daje zielone światło dla transportu na szynach. Gdyby tylko udało się doprowadzić do modernizacji linii kolejowej nr 190, to pociągi na tej trasie mogłyby rozwinąć taką prędkość (70-80 kilometrów na godzinę), która gwarantowałaby pokonanie całej trasy Cieszyn – Bielsko-Biała w niecałą godzinę, co na pewno stanowiłoby konkurencję dla komunikacji autobusowej.


|n||n|

      Według wyliczeń, dziś koszt rewitalizacji jednego kilometra linii kolejowej oscyluje wokół 4 milionów złotych. Rachunek jest prosty: modernizacja odcinka Cieszyn – Goleszów to koszt rzędu 40 mln złotych, odcinka Skoczów – Bielsko-Biała ok. 88 milionów zł. Gerlach przyznał, że zmodernizowanie wspomnianej linii i utrzymywanie na niej normalnej komunikacji powinno być także w interesie kolei, stanowiłaby bowiem naturalną alternatywę dla głównego szlaku Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice. – Było ostatnio takie zdarzenie, że pociąg jadący z Wiednia do Warszawy utknął na 240 minut w Zebrzydowicach. Gdyby linia 190 była czynna, opóźnienie wyniosłoby co najwyżej godzinę, a nie cztery. Kiedy będą prowadzone jakiekolwiek roboty między Czechowicami i Zebrzydowicami, nie będzie linii zapasowej – przekonywał pełnomocnik burmistrza.


|n||n|

      Na zakończenie Gerlach przytoczył wypowiedź mieszkanki gminy Jasienica, która zwróciła uwagę, że dawniej non stop kursowały pociągi, a dziś wszystko popada w ruinę. – Nagle wszystko stało się nieopłacalne. Druty rdzewieją albo są rozkradane. Nad morzem ze Sławna do Darłowa kursuje szynobus. Da się? Da, ale trzeba chcieć. Pociąg relacji Katowice – Wisła Głębce zapchany, więc niech nie opowiadają bzdur, że nie ma chętnych na podróże kolejami. Z Bielska-Białej ludzie też chętnie pojechaliby pociągiem w kierunku Cieszyna czy Wisły – stwierdziła jasieniczanka.


|n||n|

      Pomysł powrotu pociągów na trasę Cieszyn – Bielsko-Biała popierają także władze tego drugiego miasta. W starostwie obecny był zresztą Henryk Juszczyk, pełnomocnik prezydenta, który mówił, że droga ekspresowa łącząca Cieszyn z Bielskiem nie rozwiązuje problemu komunikacji. Zwrócił także uwagę na Czeski Cieszyn, z którego każdego dnia wyjeżdża 128 pociągów. Na konferencji ustalono też, że należy naciskać na kolej, żeby wróciła do połączenia Cieszyn – Katowice.

|n|
|n|

      – Chcąc dziś dojechać z Cieszyna do Katowic potrzeba ponad trzech godzin. Trzeba więc wziąć urlop – przyznał Jan Gerlach.

|n|
|n|

Tomasz Wolff

|n|

Informacja dotycząca plików cookies Strona korzysta z plików cookies w celu jej prawidłowego działania i realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję".

Rozumiem i akceptuję