Krajobraz CIESZYn
2019-09-01Popularnie mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jednak powiedzenie to nie sprawdza się w otoczeniu przesyconym komunikatami marketingowymi. W przeładowanej reklamami przestrzeni przestajemy zwracać uwagę na ich treść. Nadmiar reklam nas męczy i odbiera możliwość cieszenia się krajobrazem.
|n||n|- Uchwała krajobrazowa dla Cieszyna jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy. Zastosowanie szyldów i reklam w oszczędnej i czytelnej formie, ich uporządkowanie w przestrzeni z dopasowaniem do kontekstu miejsca zdecydowanie wpłynie jakość otoczenia, w którym żyjemy a i w sposób zdecydowanie pozytywny wpłynie na siłę przekazu reklamy – mówi Gabriela Staszkiewicz, burmistrz miasta.
|n||n|Proces kształtowania przepisów „uchwały krajobrazowej” trwa od stycznia 2018 roku. Pierwsza wersja proponowanych przepisów została zaprezentowana w kwietniu 2019 roku celem przeprowadzenia konsultacji społecznych. Następnie naniesiono zmiany do proponowanych przepisów wynikające z rozpatrzenia złożonych uwag.
|n|Projekt uchwały został uzgodniony przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywnie zaopiniowany przez kilka innych organów.
|n||n|Kolejnym krokiem jest wyłożenie projektu uchwały krajobrazowej do publicznego wglądu. Projekt uchwały udostępniony jest od dnia 23 sierpnia do 16 września w Ratuszu (pok. 216), na stronie BIP oraz na stronie urzędu miasta: www.um.cieszyn.pl, zakładka: uchwała krajobrazowa.
|n|Uwagi do projektu uchwały można składać do 30 września 2019 roku.
|n||n|- Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na spotkanie w dniu 12 września o godz. 17.00 w sali konferencyjnej Oranżerii Zamku Cieszyn oraz na konsultacje indywidualne w dniu 13 września 2019 r. w godz. 10.00-14.00 również w sali konferencyjnej w oranżerii Zamku Cieszyn – dodaje Burmistrz Miasta Cieszyna.
|n||n|Przypominamy, że nowe prawo miejscowe będzie dotyczyć terenu całego miasta Cieszyna, również terenów prywatnych. Przewidziano czas dostosowania istniejących reklam i szyldów do nowych regulacji. Czas ten będzie krótszy dla reklam w zabytkowym centrum, gdzie w opinii mieszkańców zmiany są najbardziej pożądane.
|n||n|Poniżej przypominamy główne zmiany wprowadzone do projektu uchwały po przeprowadzonych konsultacjach społecznych wiosną br.:
|n||n|- Gruntownie zmodyfikowane zostały okresy dostosowania istniejących reklam. Obecnie projekt zakłada 4 lata jako podstawowy okres dostosowania. Wyjątkiem od powyższej zasady jest krótszy termin dostosowania - 1 rok - dla szyldów i reklam na ogrodzeniach oraz dla reklam sytuowanych na terenie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna lub na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków lub w rejestrze zabytków nieruchomych. Oprócz tego przewidziano dłuższe terminy dostosowania dla szyldów posiadających pozwolenie na budowę.
|n||n|- Dokonano zmiany wielkości dopuszczalnych formatów szyldów i reklam – maksymalnie do 18m2 (zamiast 12m2).
|n||n|- Wśród złożonych uwag wielokrotnie była podnoszona kwestia dopuszczalnej odległości reklam od skrzyżowania. Proponowany zakaz umieszczania reklam w odległości 40m od skrzyżowania oceniano jako zbyt restrykcyjny. Zdecydowano się zmniejszyć wartość do 30m. Dodatkowo dopuszczono umieszczanie przy skrzyżowaniach reklamy kierunkowej (w formie kierunkowskazu).
|n||n|- Zagadnieniem, które silnie wybrzmiało na konsultacjach społecznych było umieszczanie reklam na budynkach. W tej kwestii opinie były bardzo zróżnicowane. Zdecydowano się utrzymać proponowany zakaz umieszczania reklam na budynkach. Jako kompromis zaproponowano dłuższy czas dostosowania – 4 lata.
|n||n|- Istotnym elementem dla przedsiębiorców, którzy wzięli udział w konsultacjach była kwestia naklejek na szybach witryn. Pod wpływem przeprowadzonych rozmów oraz złożonych uwag dopuszczono formę inną niż ażurowa do 30% zasłonięcia witryny oraz 50% zasłonięcia w przypadku użycia formy ażurowej, przy czym na zabytkach dopuszcza się 30% zasłonięcia w formie ażurowej.
|n||n|- Ponadto dokument będzie przewidywał możliwość umieszczania szyldów wolnostojących bliżej budynku od strony elewacji bez okien oraz możliwość umieszczania szyldów na ogrodzeniu w formie metaloplastyki. Zwiększono dopuszczalną liczbę szyldów powyżej poziomu parteru oraz dopuszczono szyldy w szkleniach okien w formie nalepek z folii imitującej szkło mrożone.
|n||n| Pełny raport obejmujący zestawienie wszystkich uwag wraz z ich rozstrzygnięciem dostępny jest na stronie internetowej. Zapraszamy do śledzenia informacji na stronie internetowej www.um.cieszyn.pl, w zakładce uchwała krajobrazowa oraz na portalu facebook, profil: uchwala.krajobrazowa.cieszyn.
|n||n|