visitpoland.online - Cieszyn
Obraz przedstawiający rzekę Olzę.

Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych

 

 

TYTUŁ PROJEKTU: Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych subregionu południowego województwa śląskiego

OKRES REALIZACJI PROJEKTU: 2016-2021

CAŁKOWITY KOSZT PROJEKTU*: 42 209 270,30 PLN

W TYM GMINA CIESZYN: 1 069 218,41 PLN 

DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ*: 35 651 939,27  PLN

W TYM GMINA CIESZYN: 903 388,80 PLN 

*na podstawie umowy o dofinansowanie

OPIS PROJEKTU

Realizacja projektu miała na celu podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych Subregionu Południowego województwa śląskiego zgodnie ze zdiagnozowanymi oczekiwaniami klientów: osób fizycznych, przedsiębiorców i administracji.

Na terenie Podbeskidzia i Śląska Cieszyńskiego zrealizowano wspólny projekt w oparciu o porozumienie partnerskie pn.: „Podniesienie jakości, dostępności oraz zwiększenie wykorzystania administracyjnych zasobów mapowych subregionu południowego województwa śląskiego” w ramach działania 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Funkcję Lidera powyższego projektu pełnił powiat bielski, a partnerami projektu były jednostki samorządu terytorialnego: województwo śląskie, powiat cieszyński, powiat żywiecki, miasto Bielsko-Biała, miasto Cieszyn oraz gmina Czechowice-Dziedzice.

Realizacja projektu zakończyła się w dniu 31 grudnia 2021 r., jego założenia zostały osiągnięte przez następujące działania:

  • cyfryzację zasobów geodezyjnych i kartograficznych,
  • modernizację i rozbudowę baz danych geodezyjnych,
  • budowę infrastruktury do świadczenia dla mieszkańców e-usług geodezyjnych dostępnych na Geoportalu miasta Cieszyna https://miastocieszyn.geoportal2.pl.

Odbiorcy e-usług mogą korzystać z systemu informatycznego i dostępnych za jego pośrednictwem zmodernizowanych baz geodezyjnych, niezależnie od miejsca przebywania i wykorzystywanej technologii, pod warunkiem dostępu do sieci Internet. Powstałe w ramach projektu rozwiązania teleinformatyczne pozwalają mieszkańcom partnerskich samorządów na załatwienie najpopularniejszych spraw o charakterze geodezyjnym, bez wychodzenia z domu i otrzymanie zamówionych materiałów w wybranej formie, w tym elektronicznie.

Wypracowane w ramach projektu narzędzia skierowane są do szerokiego katalogu odbiorców: od geodetów począwszy, przez rzeczoznawców majątkowych, projektantów, aż po osoby fizyczne. Poza możliwością przeglądania i wyszukiwania map geodezyjnych w dużej skali, istnieje możliwość zgłaszania nowych prac geodezyjnych przez firmy geodezyjne, rzeczoznawcy majątkowi otrzymali możliwość wglądu do aktów notarialnych i zamawiania szczegółowych danych z rejestru cen nieruchomości, a projektanci mają możliwość np. złożenia wniosku o uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci.

Każdy mieszkaniec może przeglądać na stronie internetowej mapy geodezyjne w dużej skali (mapa ewidencyjna i zasadnicza), a także ma możliwość zamówienia odpowiednich w tym zakresie materiałów (np. wypisu z rejestru gruntów, wyrysu z mapy ewidencyjnej kopii mapy zasadniczej i innych dokumentów zasobu geodezyjnego).

Dzięki możliwości wnoszenia opłat administracyjnych on-line, po złożeniu odpowiedniego wniosku i wykonaniu płatności elektronicznej, po prostu oczekujemy aż dokumenty dotrą w postaci elektronicznej lub w formie papierowej wprost do naszego domu za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Klienci bardziej zaawansowani informatycznie, korzystający z danych wektorowych, po opłaceniu zamówienia, otrzymują natychmiast automatycznie wygenerowane pliki GML. Osoby zajmujące się danymi przestrzennymi mogą korzystać z bezpłatnych usług sieciowych korzystając z serwisu WMS lub WFS.

W wyniku realizacji projektu bez wychodzenia z domu czy też z firmy, można składać wnioski i uzyskiwać dokumenty geodezyjne/mapowe, a także mieć dostęp do danych niezbędnych zarówno w procesie inwestycyjnym jak i w zwykłych sprawach życiowych np. przy dokonywaniu darowizn działek czy też ich sprzedaży (dokumentacja konieczna do aktu notarialnego). Poszczególne moduły systemu są intuicyjne, a sam system przyjazny w obsłudze.

Ważną kwestią, która pozwoli w pełni wykorzystać możliwości Portalu jest posiadanie Profilu Zaufanego, czyli rodzaju podpisu elektronicznego wykorzystywanego również w ePUAP lub Pacjent.gov.pl. Profil zaufany każdy może założyć samodzielnie i potwierdzić wykorzystując bankowość elektroniczną.

Wykonanie wszystkich prac objętych projektem od fazy koncepcyjnej po rzeczowe zakończenie zajęło łącznie osiem lat i trwało w okresie od 2014 do 2021 roku.

Informacja dotycząca plików cookies Strona korzysta z plików cookies w celu jej prawidłowego działania i realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję".

Rozumiem i akceptuję
Szanowny użytkowniku,
Ta strona wykorzystuje pliki cookie, JavaScript, HTML 5 oraz inne technologie cyfrowe („pliki cookie”) umożliwiające zbieranie informacji z Twojego urządzenia. Wykorzystujemy pliki cookie funkcjonalne, analityczne oraz reklamowe i mediów społecznościowych. Funkcjonalne pliki cookie pozostają włączone, aby strona spełniała swoje funkcje. Plików dwóch ostatnich kategorii możesz używać wedle uznania. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie tych dwóch kategorii, wybierając opcję „Akceptuj wszystkie” poniżej. Jeśli to dla Ciebie zbyt wiele, wybierz „Ustawienia” i dokonaj innego wyboru. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i wykorzystywania Plików Cookies.