visitpoland.online - Cieszyn
Obraz przedstawiający rzekę Olzę.

REKLAMY



ZASADY DLA REKLAM

Reklamy są nieodłącznym elementem współczesnego świata, pełniącym funkcję informacyjną, promocyjną i identyfikacyjną dla różnych firm, usług czy produktów. W kontekście uchwały krajobrazowej miasta Cieszyn, zostały określone zasady dotyczące umieszczania reklam na terenie miasta, mające na celu zapewnienie estetyki, porządku przestrzennego i zachowania walorów krajobrazowych naszego miasta.

Zasady umieszczania reklam na terenie Cieszyna, określone w uchwale krajobrazowej, obejmują kwestie takie jak umiejscowienie bądź rozmiary. Wprowadzone zasady mają na celu zachowanie spójności wizualnej miasta, ochronę jego walorów estetycznych oraz minimalizowanie negatywnego wpływu na otoczenie.

Czym jest reklama?
Upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.

Sytuowanie reklam na budynkach
Na budynkach jedyna możliwość umieszczenia reklamy to reklama w gablocie ekspozycyjnej w poziomie parteru elewacji. Dopuszczalna powierzchnia reklamy w gablocie to format mały ( do 0,7 m²) lub średni (0,7-3 m²).
Gablota ekspozycyjna to drewniana lub metalowa szafka z  przezroczystym frontem oraz nieprzezroczystym tyłem, służąca do prezentacji umieszczonych w jej wnętrzu elementów

Nie wolno umieszczać reklam na:
• detalach architektonicznych, tj. na gzymsach, pilastrach, krawędziach (uskokach), miejscach zmiany materiału wykończeniowego, lizenach, kolumnach, płycinach, frontonach i naczółkach, obramieniach i opaskach okiennych oraz ornamentach, (1)
• otworach okiennych i witrynach, (2)
• elementach ażurowych i przeziernych, balustradach i  kratach. (3)

Reklamy mogą być oświetlone światłem o stałej barwie i natężeniu. Nie można stosować ekranów umożliwiających bieżącą zmianę informacji wizualnej (telebim).

Tablice i urządzenia reklamowe muszą być utrzymane w dobrym stanie technicznym, tj:
• należy zachować ciągłości pokrycia, grubości i koloru powłoki malarskiej elementów konstrukcyjnych,
• nie może być ubytków w konstrukcji i materiale  wykończeniowym,
• brak występowania rdzy na elementach metalowych;
• należy zapewnić odpowiedni naciąg reklam wykonanych na materiałach miękkich (zachowanie jednej płaszczyzny powierzchni ekspozycyjnej,
bez wybrzuszeń, dziur i zagięć).

Sytuowanie reklam wolnostojących
Reklamy wolnostojące muszą być trwale związane z gruntem. W przypadku, gdy konieczne jest zastosowanie fundamentu, musi on być umieszczony pod powierzchnią terenu lub wyrównany do płaszczyzny gruntu/nawierzchni, na której jest umieszczony. Reklamy mogą posiadać jedną lub dwie równoległe do siebie i skierowane przeciwnie powierzchnie ekspozycyjne (oznacza to, że reklama może być dwustronna, ale nie jest dozwolone sytuowanie np. w kształcie litry „V”).

Wielkość reklam:
Reklamy wolnostojące mogą być umieszczane w przestrzeni, jednakże ich dopuszczalna wielkość uzależniona jest od powierzchni działki ewidencyjnej na której mają zostać umieszczone. Zasady są następujące:
• na działkach o powierzchni nieprzekraczającej 3000 m2 – dopuszcza się szyldy w formacie małym lub średnim,


• na działkach o powierzchni powyżej 3000 m2 i nieprzekraczającej 10 000 m2 – dopuszcza się szyldy w formacie małym średnim lub standardowym,


• na działkach o powierzchni powyżej 10 000 m2 – dopuszcza się szyldy w formacie małym, średnim, standardowym lub dużym.


Odległości od innych elementów
Odległość od skrzyżowania
Należy zachować odległość co najmniej 30 m od skrzyżowania. Jedyną dopuszczalną formą reklamy w rejonie skrzyżowania jest tzw. reklama kierunkowa. Powierzchnia reklamy kierunkowej nie może przekraczać 1,5 m szerokości i 0,22 m wysokości. Powinna być umieszczona na słupku. Możliwe jest umieszczenie max. 6 tablic na 1 słupku, wyłącznie przy wyrównaniu i sytuowaniu w jednej  płaszczyźnie wszystkich tablic.



Odległość od budynków
Należy zachować odległość reklamy – min. 7 m, max. 100 m od budynków.


Odległość od innych reklam

Minimalne odstępy od innych reklam wolnostojących na tej samej nieruchomości (w tym szyldów):
• dla reklam w formacie małym lub średnim: 10 m,
• dla reklam w formacie standardowym lub dużym: 40 m.



Odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni:
W uchwale krajobrazowej wprowadzono maksymalną odległość od krawędzi jezdni, jednak należy pamiętać, że ustawa o drogach wprowadza wartość minimalną. W ten sposób występowanie reklam przy drogach jest ograniczone do pasa terenu, co porządkuje przestrzeń.
W terenie zabudowy:
• max. 30 m od drogi ekspresowej, (min. 20 m – ust. o drogach),
• max. 20 m od drogi krajowej, (min. 10 m – ust. o drogach)
• max. 18 m od z drogi wojewódzkiej i powiatowej,(min. 8 m – ust. o drogach),
• max. 16 m od drogi gminnej,(min. 6 m – ust. o drogach).
Poza terenem zabudowy:
• max. 50 m od drogi ekspresowej,(min. 40 m – ust. o drogach),
• max. 35 m od drogi krajowej,(min. 25 m – ust. o drogach)
• max. 30 m od drogi wojewódzkiej i powiatowej,(min. 20 m – ust. o drogach),
• max. 25 m od drogi gminnej, (min. 15 m – ust. o drogach).



Reklama zbiorcza:
Dopuszcza się umieszczanie kilku reklam na wspólnej konstrukcji. Pojedyncza powierzchnia ekspozycyjna może być formatu małego (max. 0,7 m²) lub formatu średniego (max. 3 m²) maksymalnej wysokości wspólnej konstrukcjiwg zasad o wielkości reklam.



Umieszczanie reklam przy obiektach zabytkowych:
– Na terenie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna
– Na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków lub w rejestrze zabytków
Możliwe jest umieszczanie reklam wolnostojących jedynie:
• formatu małego (max. 1,7 m wysokości i max. powierzchnia 0,7 m²),
• słupów ogłoszeniowych w formie walca (max. 4 m  wysokości i średnicy 1,7 m²)

Zakazy:
Nie można umieszczać reklam:
• na miejscach parkingowych,
• na mostach i wiaduktach.

Standardy jakościowe
Tablice i urządzenia reklamowe muszą być utrzymane
w dobrym stanie technicznym, tj: należy zachować ciągłości pokrycia, grubości i koloru powłoki malarskiej elementów konstrukcyjnych; nie może być ubytków w konstrukcji i materiale wykończeniowym; rdza nie może występować na elementach metalowych; należy zapewnić odpowiedni naciąg reklam wykonanych na materiałach miękkich (zachowanie jednej płaszczyzny powierzchni ekspozycyjnej, bez wybrzuszeń, dziur i zagięć).

Oświetlenie
Reklamy mogą być oświetlone światłem o stałej barwie i natężeniu.
NIE MOŻNA stosować ekranów umożliwiających bieżącą zminę informacji wizualnej (np. telebim).

Rodzaje materiałów, z jakich mogą być wykonane:
1) metal
2) tworzywo sztuczne
3) beton
4) papier – dla powierzchni ekspozycyjnych
5) szkło
6) farba
7) drewno



Pliki do pobrania:

Reklama na budynku (pdf) Reklama wolnostojaca (pdf)

Informacja dotycząca plików cookies Strona korzysta z plików cookies w celu jej prawidłowego działania i realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję".

Rozumiem i akceptuję