18 grudnia uroczyście otwarto „Szlak cieszyńskiego tramwaju” – najnowszy produkt turystyczny, który został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska.
Wydarzenie rozpoczęło się przy Dworcu Kolejowym w Czeskim Cieszynie, gdzie Burmistrz Miasta Cieszyna Gabriela Staszkiewicz i Starosta Czeskiego Cieszyna Karel Kula powitali zebranych i symbolicznie przecięli wstęgę otwierającą szlak. Licznie zebranym mieszkańcom przygrywał zespół Silesian Dixie Band. Inauguracyjny spacer rozpoczął się po symbolicznym przecięciu wstęgi. Część trasy, spod dworca do rynku w Cieszynie, poprowadziła przewodniczka, omawiając kolejne stacje. Spacer zakończył się projekcją multimedialną na fasadzie ratusza, tzw. mappingiem. Wielobarwne, kilkuminutowe show wywołało falę oklasków. Zwieńczeniem całego wydarzenia było oficjalne odsłonięcie repliki cieszyńskiego tramwaju. Skrywana dotąd pod pokrowcem replika wzbudzała ogromne zainteresowanie18 grudnia po raz pierwszy można było do niej wejść, a kolejka chętnych ustawiała się w oczekiwaniu. Tramwaj jest dostępny dla mieszkańców oraz turystów i można go podziwiać w pełnej okazałości! Replika jest otwierana w godzinach pracy Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej.
Jednocześnie Przedsiębiorstwo Prac Specjalistycznych Invictus sp z o o wykonujące badania archeologiczne na terenie Cieszyna rozpoczęło poszukiwania bramy wodnej na ul. Zamkowej.
17.04.2023
Prace przy budowie Centrum Transgranicznej Informacji Turystycznej w Cieszynie zostały wznowione.
06-09.03.2023
W związku z odstąpieniem przez Gminę Cieszyn od umowy z dotychczasowym wykonawcą robót oraz dokonaniem niezbędnej inwentaryzacji już wykonanych robót, przeprowadzono postępowanie przetargowe, w wyniku którego dokonano wyboru wykonawcy robót na „Dokończenie wykonywanioa robót budowlanych związanych z Budową transgranicznego centrum informacji turystycznej wraz z przestrzenią ekspozycyjną przy granicznym Moście Przyjaźni na szlaku cieszyńskiego tramwaju”. W dniu 06.03.2023 r. podpisana została umowa z nowym wykonawcą robót, tj. konsporcjum firm: WODPOL Sp. z o.o., ul. Ks. Pr. St. Słonki 24, 34-300 Żywiec (Pełnomocnik - Lider Konsorcjum) i Przedsiębiorstwo Budowlane FRAKTAL Sp. z o.o., ul. Sienkiewicza 58, 34-300 Żywiec. Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac i zgłoszenia gotowości przedmiotu umowy do odbioru końcowego został ustalony do 15.09.2023 r., zaś wynagrodzenie wykonawcy zgodnie ze złożona ofertą opiewa na kwotę 6 851 502,62 zł brutto.
Niezwłocznie po podpisaniu umowy w dniu 09.03.2023 r. dokonano protokolarnego przekazania placu budowy nowemu wykonawcy.
23.11.2022
Co dalej z budową na Zamkowej 1?
Okoliczności współpracy z wykonawcą robót na Zamkowej 1 – firmą Intravi Sp. z o. o. Sp. k. – zmusiły Miasto Cieszyn do odstąpienia od umowy z tym dotychczasowym wykonawcą budowy Transgranicznego Centrum Informacji. Bezpośrednim powodem tej trudnej decyzji było przerwanie prac przez wykonawcę, pomimo wezwań do kontynuowania robót. Co warto podkreślić, miało na to wpływ także wcześniejsze za mało efektywne realizowanie robót. W najbliższych dniach Miasto Cieszyn przeprowadzi inwentaryzację wykonanych już prac, by móc przystąpić do wyboru nowego wykonawcy, tym samym zapewnić zrealizowanie projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju (…)” .
W dniu 18 października 2022 r. wykonawca – firma Intravi Sp z o.o. Sp. k. – przerwał realizację prac. Zgodnie z zapisami umowy pomiędzy Gminą Cieszyn a Intravi Sp. z o.o. Sp.k., zamawiający wezwał wykonawcę do powrotu na budowę i kontynuację prac w piśmie z dnia 3 listopada 2022 r. oraz ponownie pismem z dnia 9 listopada 2022 r. (czyli po 21 dniach przerwy w realizacji robót), wyznaczając termin na powrót i kontynuację wykonania robót budowlanych do dnia 16 listopada 2022 r. W związku z tym, że w wyznaczonym terminie wykonawca nie podjął robót, w dniu 21 listopada 2022 r. zamawiający odstąpił od umowy, wdrażając zapis umowy mówiący, iż: „Zamawiającemu przysługuje prawo odstąpienia od umowy jeżeli wykonawca z własnej woli i bez uzasadnionych przyczyn przerwał roboty na okres dłuższy niż 21 dni i pomimo dodatkowego wezwania nie przystąpił do robót.”
W najbliższych dniach zostanie przeprowadzona inwentaryzacja wykonanych dotychczas robót budowlanych, na podstawie której zostanie określony zakres robót do dokończenia. Inwentaryzacja będzie stanowić punkt wyjścia do podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego wyboru nowego wykonawcy robót zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Działania, które Miasto Cieszyn już podjęło, mają na celu dokończenie tego zadania w terminie przewidzianym na zakończenie projektu pn.: „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – Rozwój Transgranicznej Turystyki”. Oferty od potencjalnych wykonawców pokażą także, czy koszty dokończenia realizacji tego zadania zamkną się w przyjętym na ten cel budżecie.
12-17.09.2022
- zakończono wykonywanie słupów żelbetowych w głównym budynku transgranicznej informacji turystycznej,
- zabetonowano fragment stropu, który stanowić będzie m.in. pochylnię dla osób o szczególnych potrzebach, w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II,
- kontynuowano zbrojenie stropu w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II – to część która stanowić będzie schody wejściowe na taras widokowy.
05-11.09.2022
- kontynuowano szałowanie, zbrojenie i betonowanie kolejnych słupów żelbetowych w głównym budynku transgranicznej informacji turystycznej,
- wykonano część zbrojenia na stropie w części, która stanowić będzie m.in. pochylnię dla osób o szczególnych potrzebach, w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II,
- zakończono ustawianie płyt żelbetowych prefabrykowanych stanowiących umocnienie brzegu Olzy oraz rozpoczęto ich łączenie z wcześniej wykonanymi belkami żelbetowymi poprzez spawanie.
26.08-04.09.2022
- rozpoczęto murowanie ścian zewnętrznych oraz szałowanie, zbrojenie i betonowanie słupów żelbetowych w głównym budynku transgranicznej informacji turystycznej,
- wykonano szałowanie pod strop i jednocześnie część tarasu widokowego w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II,
- rozpoczęto ustawianie płyt żelbetowych prefabrykowanych stanowiących umocnienie brzegu Olzy.
13-25.08.2022
- zalano betonem wcześniej zazbrojoną płytę fundamentową głównego budynku transgranicznej informacji turystycznej,
- rozpoczęto wykonywanie murowania ścian w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II,
- rozpoczęto wykonywanie fundamentu betonowego pod płyty żelbetowe prefabrykowane stanowiące umocnienie brzegu Olzy.
01–12.08.2022
- na wcześniej wylanym chudym betonie i wykonanej izolacji dokończono zbrojenie płyty fundamentowej głównego budynku transgranicznej informacji turystycznej,
- wykonano wszystkie nośne ściany żelbetowe w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II,
- zalano betonem część zbrojenia pod schody żelbetowe, które łączyć będą poziom ul. Zamkowej z placem, na którym zlokalizowana będzie m.in. replika tramwaju,
- zakończono wykonywanie belek żelbetowych wzdłuż brzegu Olzy, do których montowane będą płyty żelbetowe prefabrykowane stanowiące umocnienie brzegu Olzy.
29.07.2022
- po dostarczeniu płyt żelbetowych prefabrykowanych, wylano chudy beton i rozpoczęto wykonywanie izolacji z papy termozgrzewalnej pod pozostałą część płyty fundamentowej głównego budynku transgranicznej informacji turystycznej - wcześniej było to niemożliwe ze względu na konieczność zastosowania ciężkiego sprzętu na rozładunek płyt prefabrykowanych,- zaszałowano pozostałe ściany w części budynku, w którym znajdować się będzie informacja turystyczna II.
27.07.2022
- dostarczono płyty żelbetowe prefabrykowane, które stanowić będą wraz z wcześniej wylanymi belkami, wzmocnienie brzegu Olzy,- rozpoczęto wykonywanie zbrojenia pod schody żelbetowe, które łączyć będą poziom ul. Zamkowej z placem, na którym zlokalizowana będzie m.in. replika tramwaju.
25.07.2022
06.07.2022- zabetonowano belki żelbetowe wzdłuż brzegu Olzy,- ułożono izolację termiczną pomiędzy historycznym murem oporowym a nowo powstającą częścią budynku, w której zlokalizowana będzie informacja turystyczna II. W tej części budynku kontynuowane jest wykonywanie zbrojenia ścian żelbetowych,- rozpoczęto wykonywanie szalunku pod płytę fundamentową części głównej budynku
02.07.2022- zakończono układanie papy termozgrzewalnej pod płytę fundamentową w części budynku głównego- kontynuowane są roboty związane ze zbrojeniem ścian żelbetowych w części budynku z informacją turystyczną II
27.06.2022- zabetonowano płytę fundamentową pod część budynku, w której znajdować się będzie informacja turystyczna II. Płytę zabezpieczono folią w celu zachowania odpowiedniej wilgotności betonu- wykonano deskowanie w celu wylania chudego betonu pod płytę fundamentową części głównej budynku,- zakończono zbrojenie i szalowanie belek wzdłuż brzegu Olzy
14.06.2022- Kontynuowane są prace związane ze zbrojeniem płyty fundamentowej pod część budynku, w którym znajdować się będzie punkt informacji turystycznej II, toalety i pomieszczenia techniczne- Rozpoczęto zbrojenie i szalowanie belek wzdłuż brzegu rzeki Olzy pod mur oporowy
09.06.2022
03.06.2022
27.05.2022
24.05.2022
23.05.2022
20.05.2022
11.05.2022
28.04.2022
Zdjęcia pokazują wykonane przekrycie kanału Młynówki oraz zabezpieczenie historycznego muru kamiennego wg zaleceń Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków)
06.04.2022
30.03.2022
28.03.2022
Po otrzymaniu od projektanta projektów zamiennych i dodatkowych w zakresie: zamiennego wykonania ściany oporowej od strony rzeki Olzy, przekrycia kanału Młynówki, zabezpieczenia historycznego kamienno-ceglanego muru, przebudowy (wymiany) kabla średniego napięcia (SN) przebiegającego przez teren inwestycji, kanalizacji deszczowej oraz wzmocnienia gruntu pod płytę fundamentową, dokumenty zostały przekazane wykonawcy robót, który oszacował koszty robót zamiennych i dodatkowych. Na podstawie tych danych w dniu 28.03.2022 r. został podpisany aneks do umowy pierwotnej, którym zwiększono wynagrodzenie wykonawcy o kwotę 655.191,97 zł
Tym samym obecnie umowa opiewa na kwotę 6.245.202,64 zł. Ponadto w związku z wprowadzonymi zmianami w dokumentacji projektowej w zakresie robót konstrukcyjnych, robót elektrycznych oraz robót związanych z wykonaniem instalacji sanitarnych zewnętrznych zmianie uległ termin realizacji umowy. Było to związane z konieczność wstrzymania robót na okres 8 miesięcy, co podyktowane było koniecznością wykonania dokumentacji zamiennych, w tym uzyskaniem stosownych uzgodnień i zgód. Tym samym termin realizacji zadania z planowanych 15 miesięcy został wydłużony do 23 miesięcy od podpisania umowy, tj. do 15.02.2023 r. W związku z tym, że otwarcie obiektu zaplanowane było po zakończeniu wszystkich prac związanych w projektem „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”, tj. 30.06.2023 r., wprowadzone zmiany nie maja negatywnego wpływu na realizowany projekt.
22.09.2021
Jak informuje Arkadiusz Smoczyński, Naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych, Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych: Aktualnie oczekujemy ze strony projektanta na:1. Projekt zamiennego wykonania ściany oporowej od strony rz. Olzy (pierwotnie zaprojektowane było jej wykonanie z grodzic stalowych, ale ze względu na warunki gruntowe okazały się rozwiązaniem niemożliwym do zrealizowania).
2. Projekt wykonawczy przekrycia kanału Młynówki - pod istniejącym (już rozebranym) budynkiem przebiegał kanał Młynówki, którego przekrycie stanowiło kamienne łukowe sklepienie. Aby odtworzyć sklepienie i zachować rzędne zaprojektowanego budynku, należy wykonać nowe przekrycie kanału w postaci płyty płaskiej.
3. Projekt zabezpieczenia kamienno-ceglanego muru, odkrytego podczas prac rozbiórkowych, stanowiącego prawe obrzeże przyczółka obecnej przeprawy mostowej - wymóg wykonania projektu wynika z decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach (WŚKZ) z dnia 02.09.2021 (wpływ do Urzędu w dniu 06.09.2021 r.) pozwalającej na kontynuację wstrzymanych przez WŚKZ robót budowlanych. Jednakże decyzja ta nakazała wykonanie zabezpieczenia odkrytego muru przez hydrofobizację siloksanami wgłębnymi, następnie zabezpieczenie muru geowłókniną a następnie membraną izolacyjną przeciwwilgociową. Ponadto WŚKZ nakazał, przed wznowieniem robót, naprawić widoczny w murze łęk sklepienny Młynówki. Na prace te winien być opracowany projekt, który należy dodatkowo uzgodnić, na podstawie ww. decyzji, z WŚKZ.
Ponadto oczekujemy na zatwierdzenie przez Tauron projektu przebudowy (wymiany) kabla średniego napięcia (SN) przebiegającego przez teren inwestycji - pierwotnie projekt zakładał zabezpieczenie istniejącego kabla SN wykonanego jako olejowy, jednakże po ocenie stanu przez przedstawicieli Tauron nakazano jego przebudowę (wymianę).
16.08.2021
Jak informuje Arkadiusz Smoczyński, Naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych, Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych: po rozebraniu budynku do istniejących fundamentów okazało się, że:- brakuje części przyczółka mostowego, który miał stanowić ścianę oporową,- istnieje niezinwentaryzowany przepust pod przyczółkiem mostu,- ujawniono masywny fundament dawnego pylonu,- brak możliwości wykonania zabezpieczenia brzegu rzeki zgodnie z projektem (brak możliwości wykonania zabezpieczenia z grodzic stalowych ze względu na warunki gruntowe), - istnieje pomieszczenie pod chodnikiem wzdłuż ulicy Zamkowej,- odkryto pozostałości sklepienia kamiennego kanału Młynówki.
Od dnia 14.07.2021 r. wpisem do Dziennika Budowy dokonanym przez kierownika budowy zostały wstrzymane prace na budowie do czasu wykonania przez projektanta rewizji projektu.W okresie wstrzymanych robót budowlanych zostały wykonane pomiary geodezyjne (wysokościowe), a następnie przekazane projektantowi celem dokonania zmian projektowych.Projektant wykonał koncepcję projektową ściany oporowej jako element monolityczny. Rozważana jest również koncepcja ściany oporowej z elementów prefabrykowanych. Wraz z nową koncepcją umocnienia brzegu pojawią się projekty branżowe w tym projekt przebudowy kabla SN.
Nadal trwają oględziny archeologiczne - odsłonięty blok kamienny, ściana kamienno-ceglana wzdłuż chodnika ulicy Zamkowej oraz niezidentyfikowany fundament z elementów kamiennych. Wg stanowiska Konserwatora Zabytków w związku z tymi odkryciami zostanie wydana decyzja wstrzymująca prace i nakazująca, na koszt inwestora, wykonanie badań archeologicznych. Wszelkie prace archeologiczne zgodnie z zapowiedziami powinny zakończyć się do dnia 31.08.2021 r.
Wykonanie aktualnego harmonogramu oraz wznowienie prac budowlanych uzależnione jest od dostarczenia przez projektanta rewizji projektu. Planuje się, że wznowienie prac nastąpi z dniem 01.09.2021 r.
12.08.2021
12.07.2021
05.07.2021
28.06.2021
24.06.2021
Informacja dotycząca harmonogramu prac do 15.07.2021 r. :
od 25.06.2021r. - rozbiórka nawierzchni chodników (w celu ukończenia demontażu ścian podpiwniczenia);
do 30.06.2021r. - zakończenie prace rozbiórkowych budynku, wyburzenie ostatnich elementów nadziemnych;
01-15.07.2021r. - prace związane z wywiezieniem gruzu i oczyszczeniem placu budowy. Po tym etapie ruch Aleją Piastowską po kładce będzie odbywał się bez przeszkód.
23.06.2021
22.06.2021
Uwaga kierowcy! Zmiana organizacji ruchu na ul. Zamkowej!W związku z końcowymi pracami rozbiórkowymi dachu budynku byłych odpraw granicznych przy ul. Zamkowej nr 1 - od 21 czerwca 2021 roku zostaje wyłączony z ruchu kołowego jeden pas na odcinku od ul. Przykopa do Mostu Przyjaźni.
Wiąże się to z likwidacją parkingu przy ul. Zamkowej. Prace planowane są do dnia 30 czerwca br.
16.06.2021
11.06.2021
7.06.2021
1.06.2021
27.05.2021
26.05.2021
25.05.2021
18.05.2021
13.05.2021
Harmonogram prac ul. Zamkowej:
- W dniu 12.05.2021 - montaż zaplecza budowy na parkingu przy lodowisku,- W dniu 12.05.2021 – demontaż węzła cieplnego w budynku,- W okresie 13-19.05.2021 – montaż ogrodzenia budowy wokół budynku Zamkowa 1,
W okresie 19.05.2021 do 15.06.2021 – roboty rozbiórkowe (w tym okresie czasowo trzeba liczyć się z ograniczeniami w korzystaniu ze ścieżki rowerowej i deptaka, łącznie z czasowym zupełnym wyłączeniem ścieżki z ruchu).
Informacja dotycząca plików cookies Strona korzysta z plików cookies w celu jej prawidłowego działania i realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję".