- Podatek od środków transportowych
- Opłata od posiadania psów
- Opłata skarbowa
- Opłata targowa
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Opłata za odpady
- Podatek leśny
- Podatek od nieruchomości
- Podatek rolny
- Użytkowanie wieczyste gruntu
- Zaświadczenia
- Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
Podatek od środków transportowych
Kto płaci:
Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych, przyczep i naczep samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 7 ton oraz autobusów.
Za co się płaci:
za pojazdy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany czasowo, na stałe lub zbyty.
Kiedy się płaci:
- I rata 15 luty każdego roku podatkowego
- II rata 15 września każdego roku podatkowego
Sposób zapłaty:
Wpłaty można dokonywać na indywidualny rachunek bankowy, na który należy wpłacać wyłącznie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub na ogólne konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie w ING Banku Śląskim nr 91 1050 1083 1000 0022 7607 6284.
Wpłaty można dokonywać również w kasie Urzędu Miejskiego w Cieszynie w godzinach:
- w poniedziałek od 8.00 do 16.00 z przerwą od 11.00 do 11.15,
- od wtorku do czwartku od 8.00 do 15.00 z przerwą od 11.00 do 11.15,
- w piątek od 8.00 do 13.00 z przerwą od 11.00 do 11.15.
Zwrot nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - formularz w plikach do pobrania.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. Nr 95, poz. 613 z 2010 r. ) oraz Uchwała Rady Miejskiej w Cieszynie w sprawie stawek w podatku od środków transportowych.
Uwagi:
Wszelkie zmiany mające związek z podatkiem od środków transportowych podatnik winien zgłosić w Wydziale Finansowym Urzędu Miejskiego w Cieszynie w ciągu 14 dni od daty ich wystąpienia (niezależnie od zgłoszenia w Oddziale Ewidencji Kierowców i Pojazdów Starostwa Powiatowego w Cieszynie). Zgłoszenia pojazdów do opodatkowania, ich zbycie lub wyrejestrowanie na stałe lub czasowo wymaga wypełnienia druku deklaracji podatkowej określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2011 r. ( Dz.U. 2011 Nr 293 poz. 1731) Wysokość podatku zależy od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych, przyczep i naczep oraz od ilości miejsc w autobusach. Opodatkowaniu podlegają wszystkie samochody będące w posiadaniu osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej.
Udzielanie ulg indywidualnych:
W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U.2012.749 - z późn. zm.) może na wniosek podatnika :
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę;
- umorzyć w całości lub części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Wraz z wnioskiem w wymienionych sprawach, zawierającym uzasadnienie żądania złożyć należy następujące dokumenty odzwierciedlające stan majątkowy podatnika :
- zaświadczenie o zarobkach podatnika i współmałżonka lub kserokopia decyzji emerytalno - rentowych w przypadku pobierania tych świadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy w przypadku pozostawania bezrobotnym, -oświadczenie o ilości osób będących na utrzymaniu podatnika,
- zaświadczenie z właściwego dla miejsca zamieszkania ośrodka pomocy społecznej o ewentualnym korzystaniu ze środków pomocy społecznej,
- złożenie pisemnego oświadczenia o posiadaniu - nie posiadaniu samochodu osobowego, ciężarowego (w przypadku posiadania pojazdu do oświadczenia należy dołączyć kserokopię dowodu rejestracyjnego),
- kserokopie umów najmu lokali użytkowych w przypadku posiadania budynku, w którym wynajmowane są lokale użytkowe, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Osoby prawne do wniosku dołączają:
- sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy oraz za okres bieżący,
- zaświadczenia o pomocy de minimis jaką przedsiębiorca uzyskał w ciągu trzech ostatnich lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy
- podstawa prawna - z art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 59, poz. 404 z 2007),
We wniosku należy również podać nr PKD. Decyzja w powyższych sprawach jest uznaniowa i złożenie wniosku nie gwarantuje udzielenia przez organ podatkowy ulgi. Wniosek o umorzenie należności podatkowej oraz o odroczenie terminu płatności podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości na okres do 6 miesięcy zwolniony jest z opłaty skarbowej.
Szczegółowych informacji udziela Referat Podatków Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Cieszynie, ul. Srebrna 2, pokój 5, tel. (33) 479 42 82, (33) 479 42 86.
Formularz DT-1 2016 (pdf) Deklaracja na podatek od środków transportowych na 2016 rok
Formularz DT-1A 2016 (pdf) Załącznik do deklaracji DT-1 na 2016 rok
Formularz DT-1 (pdf) Deklaracja na podatek od środków transportowych na 2015 rok
Formularz DT-1A (pdf) Załącznik do deklaracji DT-1 na 2015 rok