- Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
- Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Biuro Rady Miejskiej
- Biuro Spraw Społecznych
- Urząd Stanu Cywilnego
- Wydział Finansowy - podatki, opłaty
- Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru Nieruchomości
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami
- Wydział Kultury i Promocji Miasta
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Sportu
- Wydział Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
- Wydział Strategii i Rozwoju Miasta
- Wydział Zamówień Publicznych, Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych
- Samodzielne stanowisko ds. architektury miejskiej, zabytków i ochrony krajobrazu
- Inspektor Ochrony Danych
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
ul. Rynek 1
43-400 Cieszyn
tel. (33) 4794 270
Naczelnik: Dorda Aleksander,
tel. (33) 4794 270
Gospodarka Odpadami:
tel: 33 4794273, 33 4794275, 33 4794278
e-mail: odpady@um.cieszyn.pl
www.um.cieszyn.pl/smieci
Do zadań Wydziału należy zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miasta, przygotowanie projektów uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miasta oraz przygotowanie decyzji i postanowień Burmistrza Miasta.
Do podstawowego zakresu zadań Wydziału należy:
w zakresie ochrony środowiska:
1) nadzór, koordynacja i realizacja zadań określonych w ustawie Prawo ochrony środowiska, w tym m. in.:
- opracowywanie programu ochrony środowiska, nadzór nad jego realizacją, opracowanie sprawozdań z realizacji,
- współpraca z organami i podmiotami w zakresie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska,
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji mogących negatywnie oddziaływać na środowisko, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
2) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
3) nadzór, koordynacja i realizacja zadań określonych w ustawie Prawo wodne, w tym m. in.:
- zatwierdzanie ugód ustalających zmiany stanu wody na gruncie,
- rozstrzyganie sporów o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego oraz innych spraw wodno - prawnych,
- wyznaczanie części nieruchomości umożliwiającej dostęp do wody objętej powszechnym korzystaniem,
- prowadzenie ewidencji kąpielisk,
4) prowadzenia działań w zakresie ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem ściekami,
5) wydawanie opinii i uzgodnień wynikających z zapisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
6) prowadzenie działań związanych z przeciwdziałaniem degradacji gruntów i erozji gleb oraz rekultywacją gruntów,
7) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, naliczanie opłat za ich usunięcie oraz nakładanie kar pieniężnych za usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia,
8) nadzór nad utrzymywaniem istniejących i tworzeniem nowych, ogólnodostępnych terenów zieleni będących w administracji Miejskiego Zarządu Dróg,
9) nadzór nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów o ochronie przyrody oraz inicjowanie działań w zakresie ochrony przyrody,
10) współpraca w sprawach zagrożeń osuwiskowych (terenów aktywnych osuwisk i potencjalnie osuwiskowych) z innymi organami administracji publicznej,
11) koordynacja działań związanych z zagrożeniami osuwiskowymi, będących w kompetencji samorządu gminnego, a polegających w szczególności na:
- zbieraniu informacji o zagrożeniach osuwiskowych na terenie miasta,
- przekazywaniu informacji o zagrożeniach osuwiskowych komórkom organizacyjnym Urzędu Miejskiego oraz miejskim jednostkom organizacyjnym, właściwym do podjęcia stosownych działań,
12) nadzór, koordynacja i realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie zwierząt, w tym m. in.:
- opracowanie gminnego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, realizacja programu,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- wydawanie decyzji w sprawie czasowego odebrania zwierzęcia właścicielowi lub opiekunowi, w przypadku znęcania się nad zwierzęciem,
13) prowadzenie działań w zakresie edukacji ekologicznej i współdziałanie z organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie ochrony środowiska, ochrony przyrody i ochrony zwierząt,
14) gromadzenie, analiza oraz udostępnianie danych i informacji o środowisku i jego ochronie (w części dotyczącej zadań Wydziału),
15) prowadzenie gospodarki leśnej w lasach komunalnych,
16) prowadzenie procedur związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji celowych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych na działania z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody oraz ochrony zwierząt,
17) prowadzenie procedur związanych z udzielaniem i rozliczaniem inicjatyw lokalnych,
18) nadzór, koordynacja i realizacja zadań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym m. in.:
- opracowanie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie,
- nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- tworzenie warunków do selektywnej zbiórki odpadów,
- prowadzenie ewidencji umów na odbieranie odpadów komunalnych, zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- udostępnianie na stronach internetowych urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji z zakresu gospodarki odpadami,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt,
19) koordynacja i realizacja zadań określonych w ustawie o odpadach, w tym m. in.:
- opiniowanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi, zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwienia, zbierania lub transportu odpadów,
- wydawanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nie przeznaczonych do składowania lub magazynowania,
20) gromadzenie i przetwarzanie informacji uzyskanych z inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest,
21) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (w części dotyczącej zadań Wydziału),
w zakresie rolnictwa:
22) organizowanie i prowadzenie spisów rolnych oraz wyborów do izb rolniczych, wydawanie zaświadczeń o pracy w gospodarstwie rolnym,
23) wykonywanie zadań oraz współdziałanie z właściwymi organami i służbami w zakresie ochrony roślin i ochrony zdrowia zwierząt i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
24) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi włóknistych, prowadzenie nadzoru i kontroli nad uprawami ww. roślin,
25) prowadzenie kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC rolników,
I. W celu uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów należy złożyć wniosek, w którym powinny zostać określone dane dotyczące gatunku drzewa (krzewu) wnioskowanego do usunięcia, obwodu jego pnia (wielkość powierzchni w m2 zajmowanej przez krzewy), przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo (krzew) oraz przyczynę i termin zamierzonego usunięcia.
II. W celu uzyskania zezwolenia przez podmioty gospodarcze na prowadzenie działalności w zakresie usuwania, unieszkodliwiania, wykorzystywania i wytwarzania odpadów oraz prowadzenia działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami, w zakresie przewidzianym ustawami, należy złożyć wniosek.