- Tryb i zasady organizowania imprez masowych
- Dowody osobiste - informacje
- Zameldowanie na pobyt stały i czasowy
- Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy
- Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego
- Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice RP trwającego dłużej niż 6 miesięcy; Zgłoszenie wyjazdu poza granice RP
- Wymeldowanie decyzją administracyjną
- Działalność Gospodarcza i Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- Licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką
- Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- Karta Dużej Rodziny
- Karta Seniora
- Rejestracja osób na potrzeby prowadzenia kwalifikacji wojskowej
- Wypłata świadczeń rekompensujących utracone wynagrodzenia żołnierza rezerwy odbywającego ćwiczenia wojskowe
- Pokrywanie należności mieszkaniowych żołnierzom uznanym za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny i żołnierzom uznanym za samotnych, w okresie odbywania przez nich czynnej służby wojskowej
- Uznanie żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny
- Uznanie żołnierza za sprawującego bezpośrednią opiekę nad członkiem rodziny
- Wybory – Rejestr Wyborców
Tryb i zasady organizowania imprez masowych
Wymagane dokumenty:
Do wniosku należy dołączyć:
- opinie Komendanta Powiatowego Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz kierownika jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej ( pogotowia ratunkowego), które muszą zawierać informacje o niezbędnej wielkości ich sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy,zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu oraz o przewidywanych przez Policję zagrożeniach,
- opinię właściwego miejscowo inspektora sanitarnego, ( Wnioski o wydanie wymienionych powyżej opinii (pkt. 1 i 2), organizator imprezy składa nie później niż 14 dni przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej).
- graficzny plan obiektu lub terenu, na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, zawierający:
- oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się publiczności, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych,
- oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
- oznaczenia lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów,przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
- informację o rozmieszczeniu służb porządkowych, rozmieszczeniu osób na imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitarnych,
- regulamin obiektu wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej,
- program i regulamin imprezy masowej, ewentualnie terminarz imprez masowych odbywających się według ustalonego terminarzu lub według ustalonych zasad wraz z informacją o sposobie udostępnienia ich uczestnikom imprezy masowej,
- informację o liczbie miejsc dla osób w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza masowa będzie zorganizowana mogących wystąpić zagrożeniach porządku publicznego, w tym informację o ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o podwyższonym ryzyku oraz informację o liczbie osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, o stanie liczebnym, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służb porządkowej i informacyjnej; w odniesieniu do służby porządkowej przyjmuje się przelicznik - co najmniej 10 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, i co najmniej 1 porządkowy na każde następne 100 osób. W przypadku uznania imprezy za imprezę o podwyższonym ryzyku przeliczniki te wynoszą odpowiednio 30 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 3 porządkowych na każde następne 100 osób,
- wskazanie osoby reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej ( kierownik do spraw bezpieczeństwa),
- pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej oraz warunki łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
- szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
- polisę ubezpieczniową odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny,
- pisemną zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej kierownika jednostki organizacyjnej lasów państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego, w razie przeprowadzenia imprezy na terenach będących w zarządzie tej jednostki.
- informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dzwięk,
- informację o powiadomieniu komendanta oddziału Straży Granicznej - z uwagi na położenie miasta Cieszyna w strefie nadgranicznej.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji burmistrza dotyczącej przeprowadzenia imprezy masowej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku - Białej w terminie 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem organu wydającego zezwolenie. Samorządowe Kolegium Odwoławcze rozpatruje odwołanie w terminie 4 dni od dnia jego wniesienia.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Cieszynie ul.Kochanowskiego 14, pok.nr 7
Opłaty:
Wniosek podlega opłacie w wysokości 5 zł., a każda strona załącznika 50 gr. Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej, podlega opłacie skarbowej w wysokości 76 zł.
Termin i sposób załatwienia:
Organizator imprezy masowej, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, jest zobowiązany wystąpić do Burmistrza Miasta Cieszyna z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001 Nr 120, poz.1298)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Uwagi:
Impreza masowa - to impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, w której liczba miejsc dla osób na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy nie mniej niż 300. Nie są imprezami masowymi - imprezy odbywające się w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki, a także imprezy organizowane w placówkach oświatowych, imprezy sportowe organizowane wyłącznie dla sportowców niepełnosprawnych, imprezy organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz imprezy rekreacyjne. Organizator imprezy masowej - to osoba prawna, fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowiści prawnej, przeprowadzająca imprezę masową. Zabezpieczenie imprezy masowej - to ogół skoordynowanych przedsięwzięć podejmowanych przez organizatora imprezy, burmistrza, starostę, wojewodę, policję, Państwową Straż Pożarną i inne jednostki organizacyjne ochrony przeciwpożarowej, służbę zdrowia, a w razie potrzeby przez inne właściwe służby i organy. Regulamin obiektu lub imprezy masowej - to przepisy wydane przez właściciela, posiadacza, użytkownika, zarządzającego obiektem lub organizatora imprezy masowej, zawierające zasady zachowania się osób obecnych na imprezie i korzystania przez nie z obiektu lub terenu, a także znajdującychsię tam urządzeń. Teren zamknięty - to teren zamknięty w rozumieniu przepisów prawa budowlanego oraz teren będący w trwałym zarządzie jednostek podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej i sportu.
Organizator imprezy masowej jest obowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa osobom obecnym na imprezie oraz porządku podczas trawania imprezy. Organizator imprezy zapewnia:
- spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
- służbę porządkową i informacyjną odpowiednio przeszkoloną i wyposażoną,
- pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno - sanitarne,
- drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd pojazdem służb ratowniczych i policji,
- warunki zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
- sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo - gaśniczych,
- w razie potrzeby pomieszczenie służb kierujących zabezpieczeniem.
Organizator imprezy udostępnia uczestnikom imprezy regulamin obiektu lub regulamin imprezy masowej. Organizator imprezy masowej, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej, określa szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie, w ktorym planuje się przeprowadzenie imprezy. Organizaztor imprezy masowej może zawrzeć z właściwym miejscowo komendantem powiatowym Policji porozumienie o odpłatnym udziale Policji w zabezpieczeniu, podczas przeprowadzenia imprezy masowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Organizator imprezy masowej, nie później niż 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, jest obowiązany zwrócić się do komendanta wojewódzkiego Policji o udzielenie informacji o osobach objętych rejestrem, o którym mowa w art.23 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Jeżeli imprezy masowe są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach i na terenach do tego przystosowanych częściej niż 2 razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz burmistrz wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej liczby imprez masowych lub przeprowadzenie takich imprez w ciągu jednego roku. Burmistrz wydaje decyzję o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej w przypadku zmiany warunków bezpieczeństwa decydujących o wydaniu zezwolenia na jej przeprowadzenie. Zasada ta obowiązuje również organizatorów imprez masowych posiadających zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej liczby imprez masowych lub przeprowadzenie takich imprez w ciągu roku, z tym że udzielona z rejestru informacja zachowuje ważność przez 90 dni. Wojewoda może wprowadzić dla określonego organizatora zakaz przeprowadzania przez niego imprez masowych na terenie województwa jego części lub w określonych obiektach lub terenach. Zakaz taki obowiązuje na czas określony lub do czasu odwołania. Wojewoda może również zezwolić na przeprowadzenie imprezy masowej bez udziału widzów, w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzoną imprezą masową. Osoby obecne na imprezie masowej są zobowiązane zachować się w sposób niezagrażający bezpieczeństwu innych osób obecnych na tej imprezie, a w szczególności przestrzegać postanowień regulaminów obiektu i imprezy. Osobom obecnymna imprezie masowej zabrania się wnoszenia i posiadania w jej trakcie broni i innych nie bezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych, materiałów pożarowo niebezpiecznych,napojów alkoholowych, środków odurzających lub substancji psychotropowych. Organizator imprezy masowej jest uprawniony do utrwalenia przebiegu imprezy, a w szczególności zachowania osób, za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dzwięk. Służby porządkowe organizatora imprezy masowej, w tym pracownicy agencji ochrony osób i mienia, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, uprawnione są do:
- sprawdzenia uprawnień do przebywania na imprezie masowej,
- legitymowanie osób w celu ustalenia ich tożsamości,
- przeglądanie zawartości bagaży, odzieży osób, w przypadku podejrzenia, że osoby te wnoszą lub posiadają przedmioty niebezpieczne lub zakazane,
- stwierdzenia uprawnień osób do przebywania na imprezie masowej, a w przypadku stwierdzenia braku takich uprawnień - wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej,
- wyadawanie poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek publiczny lub zachowującym się niezgodnie z regulaminem imprezy masowej, a w przypadku niewykonania tych poleceń - wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej,
- ujęcia w celu niezwłocznego przekazania Policji, osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia.
Identyfikator służb porządkowych powinien zawierać następujące informacje:
- nazwę wystawcy,
- numer identyfikacyjny i fotografię osoby dokonującej czynności porządkowych,
- okres ważności, pieczęć i podpis wystawcy.
Czynności porządkowe powinny być wykonywane w sposób możliwie najminiej naruszający godność ludzką oraz inne dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały podjęte. Służby porządkowe organizatora imprezy masowej są zobowiązane nie wpuścić na imprezę masową: - osoby, wobec których zostało wydane orzeczenie zakazujące wstępu na imprezę masową, w razie ukarania za wykroczenia, o których mowa w art.22 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz osób zobowiązanych wyrokiem sądu powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzenia imprez masowych, - Odmawiających poddania się czynnościom sprawdzającym, wykonywania przez uprawnienia służby porządkowe. Służby porządkowe maja również obowiązek usunięcia z miejsca przeprowadzenia imprezy masowej osoby, które swoim zachowaniem zakłócają porządek publiczny lub zachowują sie nie zgodnie z regulaminem imprezy masowej. Organizator imprezy masowej odpowiada za szkody rzeczywiste, które policja, Państwowa Straż Pożarna, inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służbę zdrowia w związku z działaniami w miejscu i czasie przeprowadzenia imprezy masowej. Zasada ta dotyczy imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny.
Przepisy karne :
- Osoba, która organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
- Kto nie wykonuje polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy lub regulaminu imprezy masowej (obiektu) przez organizatora imprezy lub służby porządkowe, podlega karze grzywny,
- Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń, inne niebezpieczne przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub materiały pożarowo niebezpieczne, podlega karze aresztu lub ograniczenia wolności,
- Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej napoje alkoholowe, podlega karze grzywny.