Aktualności/komunikaty

Udzielenie dotacji

Uchwała nr V/29/11 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 stycznia 2011 roku w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych.

Gospodarka paliwowa

Zarządzenie nr 0050.4.2016 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia norm zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych i sprzętu silnikowego oraz zasad rozliczania zużycia paliwa przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu gminy Cieszyn wraz z Instrukcją regulującą sprawy gospodarki paliwowej w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu miasta Cieszyna.

Barszcz Sosnowskiego

Uwaga na niebezpieczne barszcze !

W naszym regionie trwa właśnie okres kwitnienia roślin z rodzaju barszcz (łac. Heracleum), do którego należą m.in. dwa obce w naszej florze i niebezpieczne gatunki: barszcz Sosnowskiego i barszcz Mantegazziego, nazywany również barszczem olbrzymim. Rośliny te mają szereg wspólnych cech – obie należą do najwyższych roślin zielnych, jakie możemy spotkać w naszym kraju (ich pędy osiągają wysokość 2-5 m, a rozety liściowe dochodzą do 3 m średnicy), obie wytwarzają duże, białawe kwiatostany, skupione w talerzowate baldachy o szerokości dochodzącej do 50 cm, obie pochodzą z gór Kaukazu w Azji Zachodniej, w końcu obie uznawane są za niebezpieczne rośliny inwazyjne, które powinny być eliminowane z rodzimej flory. Barszcz Sosnowskiego został celowo sprowadzony do Polski w drugiej połowie XX wieku, z zamiarem masowego wykorzystania go jako rośliny paszowej w PGR-ach. Ze względu na trudności ze zbiorem roślin, uprawy zaniechano, ale gatunek okazał się być wysoce żywotny i skutecznie rozprzestrzenił się niemal w całym kraju. Z kolei Barszcz Mantegazziego trafił do Europy jako roślina ozdobna i jako uciekinier z ogrodów rozpoczął swoją niekontrolowaną inwazję na naszym kontynencie. W Polsce notowany jest od lat 70. XX wieku, głównie w południowo-zachodniej części naszego kraju. Gatunki różnią się przede wszystkim kształtem olbrzymich blaszek liściowych, które u barszczu Mantegazziego są znacznie głębiej powcinane i podzielone na wąskie i ostro zakończone odcinki. Barszcze kaukaskie możemy spotkać w różnych siedliskach - w dolinach cieków wodnych, na siedliskach ruderalnych, na skrajach łąk, pól i lasów. Istotną wspólną cechą obu gatunków barszczu jest wytwarzanie soku zawierającego związki chemiczne, które wykorzystywane są przez roślinę jako obrona przed insektami i patogenami. Niestety ten sam sok w kontakcie ze skórą ludzką, wystawioną na działanie światła słonecznego powoduje oparzenia skórne (tzw. dermatozy). Objawy oparzeń mogą pojawić się po dłuższym czasie, wynoszącym nawet do kilku godzin od wystawienia na światło słoneczne skóry, która miała kontakt z sokiem rośliny. Rany i owrzodzenia powstałe w wyniku oparzenia barszczem należą do bolesnych i długo gojących się.

Istnieje kilka metod zwalczania tych niepożądanych roślin, z których najczęściej stosowane to: miejscowe zastosowanie herbicydów, ścinanie roślin bądź samych pędów kwiatowych, mechaniczne przecinanie korzeni (na wysokości 10-25 cm pod powierzchnią gruntu). Problemem w zwalczaniu barszczy jest ich głęboki i mocny system korzeniowy, który dzięki swojej żywotności umożliwia przetrwanie roślin, mimo częściowego zniszczenie pędów nadziemnych. Rozprzestrzenianiu się roślin sprzyja również wysoka produkcja nasion – pojedynczy osobnik wytwarza z reguły kilkadziesiąt tysięcy łatwo kiełkujących nasion!

Zapamiętaj - barszcze kaukaskie to niebezpieczne, ale charakterystyczne rośliny:

  • naucz się je rozpoznawać, co pozwoli uniknąć bezpośredniego, przypadkowego kontaktu z nimi,

  • w bezpieczny dla siebie sposób (odpowiednia odzież ochronna, gumowe rękawice, okulary ochronne) usuwaj rośliny z własnych nieruchomości, nie dopuszczając do ich rozwoju i rozprzestrzeniania się,

  • informuj odpowiednie służby (Straż Miejska w Cieszynie) o ich występowaniu, zwłaszcza w publicznie dostępnych miejscach naszego miasta, co umożliwi zwalczanie tych niepożądanych roślin na terenach gminnych,

  • w przypadku gdy doszło już do kontaktu z rośliną, umyj dokładnie zimną wodą z mydłem skórę, która mogła zetknąć się z sokiem rośliny, chroniąc ją przed światłem słonecznym przez ok. 2 doby, co ograniczy negatywne skutki kontaktu,

  • jeśli tylko pojawią się objawy oparzeń (np. zaczerwienienia, pęcherze, opuchlizna) – nie lekceważ ich i niezwłocznie zgłoś się do lekarza. W takiej sytuacji zaleca się również zażycie wapna lub leków antyhistaminowych.

Oprac. Wydział Ochrony Środowiska I Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Cieszynie

 

W załączeniu znajduje się artykuł "Co zrobić, gdy poparzy nas barszcz Sosnowskiego, źródło: 

http://wolczyn.pl/images/zarzadzanie_kryzysowe/Barszcz_Sosnowskiego.pdf

 

Zachęcamy także do zapoznania się z pozostałymi informacjami dotyczącymi barszczu Sosnowskiego:

http://barszcz.edu.pl/

Zawiadomienie o zgromadzeniu

Krok po kroku:

POSTĘPOWANIE ZWYKŁE:

1. Pobierz i wydrukuj zawiadomienie – tryb zwykły.

2. Wypełnij zawiadomienie i podpisz.

3. Złóż zawiadomienie (nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia): pisemnie, za pomocą faksu, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w godzinach pracy Urzędu Miejskiego na adres:

 Urząd Miejski w Cieszynie

 Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego

 ul. Kochanowskiego 14

 43-400 Cieszyn

 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 fax: 33 4794 367

 tel.: 33 4794 366

4. Do zawiadomienia dołącz podpisane oświadczenie przewodniczącego zgromadzenia oraz zdjęcie przewodniczącego zgromadzenia.

5. Otrzymasz pocztą elektroniczną informację o terminie odbioru identyfikatora przewodniczącego zgromadzenia.

POSTĘPOWANIE UPROSZCZONE (gdy planowane zgromadzenie nie będzie powodować utrudnień w ruchu drogowym, a w szczególności powodować zmiany w jego organizacji, przy czym organizatorem takiego zgromadzenia może być wyłącznie osoba fizyczna):

1. Pobierz i wydrukuj zawiadomienie – tryb uproszczony.

2. Wypełnij zawiadomienie i podpisz.

3. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">Prześlij zeskanowane zawiadomienie (nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 2 dni przed planowaną datą zgromadzenia) na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

lub zadzwoń w godzinach pracy Urzędu Miejskiego pod numer tel.: 33 4794 366.

TERMIN ODPOWIEDZI:

Tylko w przypadku wydania decyzji o zakazie przeprowadzenia zgromadzenia publicznego. Organ gminy, po wydaniu decyzji o zakazie zgromadzenia, udostępnia niezwłocznie tę decyzję na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej i przekazuje ją organizatorowi zgromadzenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej wraz z informacją o jej udostępnieniu.

TRYB ODWOŁAWCZY:

Do Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej w terminie 24 godzin od jej udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.

UWAGI:

1. Organ gminy wydaje decyzję o zakazie zgromadzenia nie później niż na 96 godzin przed planowaną datą zgromadzenia, jeżeli:
a) jego cel narusza wolność pokojowego zgromadzania się, jego odbycie narusza art. 4 lub zasady organizowania zgromadzeń albo cel zgromadzenia lub jego odbycie naruszają przepisy karne;
b) jego odbycie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach, w tym gdy zagrożenia tego nie udało się usunąć w przypadkach, o których mowa w art. 12 lub art. 13.
2. Zgromadzenie spontaniczne, które odbywa się w związku z zaistniałym nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej, nie podlega obowiązkowi zawiadomienia.

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach.

Ekwiwalent

UCHWAŁA NR XVIII/169/16 RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę.

Stopnie alarmowe

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP oraz Zarządzeniem nr 18 Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 marca 2016 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa ABW, a w przypadku niecierpiącym zwłoki - minister do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW mogą wprowadzić, zmienić i odwołać, w drodze zarządzenia, następujące stopnie alarmowe:

Lp.

Nr stopnia alarmowego

Oznaczenie stopnia alarmowego

1.

Pierwszy stopień

alarmowy (ALFA)

Wprowadza się w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia. Jego wprowadzenie ma charakter ogólnego ostrzeżenia.

2.

Drugi stopień

alarmowy (BRAVO)

Wprowadza się w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, jednakże konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.

3.

Trzeci stopień

alarmowy (CHARLIE)

Wprowadza się w przypadku zaistnienia konkretnego zdarzenia potwierdzającego cel potencjalnego ataku terrorystycznego lub sabotażowego godzącego w bezpieczeństwo RP lub bezpieczeństwo innych państw i stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Polski, albo w przypadku uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym na terytorium RP bądź którego celem mają być jej obywatele albo instytucje lub infrastruktura, w tym także obywatele polscy przebywający za granicą lub instytucje polskie mieszczące się poza granicami RP.

4.

Czwarty stopień

alarmowy (DELTA)

Wprowadza się w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa RP lub bezpieczeństwa innych państw i stwarzającego zagrożenie dla Polski, albo w przypadku gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium RP bądź którego celem mają być jej obywatele albo instytucje lub infrastruktura, w tym także obywatele polscy przebywający za granicą lub instytucje polskie mieszczące się poza granicami RP, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.

W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:

Lp.

Nr stopnia alarmowego

Oznaczenie stopnia alarmowego

1.

Pierwszy stopień

alarmowy CRP (ALFA-CRP)

Adekwatnie do stopnia ALFA

2.

Drugi stopień

alarmowy CRP (BRAVO-CRP)

Adekwatnie do stopnia BRAVO

3.

Trzeci stopień

alarmowy CRP (CHARLIE-CRP)

Adekwatnie do stopnia CHARLIE

4.

Czwarty stopień

alarmowy CRP (DELTA-CRP)

Adekwatnie do stopnia DELTA

Ponadto, powyższe akty prawne określają zadania do realizacji przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb i instytucji właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego w poszczególnych stopniach alarmowych.

Osuwiska

Osuwisko - nagłe przemieszczenie się mas ziemnych, powierzchniowej zwietrzeliny i mas skalnych podłoża spowodowane siłami przyrody lub działalnością człowieka (podkopanie stoku lub jego znaczne obciążenie). Jest to rodzaj ruchów masowych, polegający na przesuwaniu się materiału skalnego lub zwietrzelinowego wzdłuż powierzchni poślizgu (na której nastąpiło ścięcie), połączone z obrotem. Ruch taki zachodzi pod wpływem siły ciężkości. Osuwiska są szczególnie częste w obszarach o sprzyjającej im budowie geologicznej, gdzie warstwy skał przepuszczalnych i nieprzepuszczalnych występują naprzemiennie. Miejsca występowania osuwisk to naturalne stoki i zbocza dolin i zbiorników wodnych, obszary źródłowe rzek (gdzie erozja wsteczna zwiększa spadek terenu), skarpy wykopów i nasypów oraz wyrobisk.

Powstanie osuwisk należy do zjawisk coraz częstszych. Przyczyniają się do tego czynniki takie jak: wzrost wilgotności gruntu spowodowany długotrwałymi opadami, intensywnym topnieniem śniegu, podniesieniem poziomu wód gruntowych, wibracjami będącymi konsekwencją np. nadmiernego ruchu samochodowego, wykonywaniem wzmożonych robót ziemnych oraz poddaniem gruntu erozji wskutek działalności wezbranych rzek. W obliczu postępującej dynamicznie urbanizacji czynniki te występują często w rejonach nadmiernego obciążenia gruntu przez intensywną zabudowę, która podlega w wielu przypadkach całkowitemu zniszczeniu w przypadku gwałtownego osunięcia mas ziemnych.

Pojęcie „osuwiska” pojawiło się w polskim prawie dopiero w 2001r. Wcześniej przepisów nie było, a do sprawy podchodzono bardzo liberalnie. Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym gmin, czy prawo budowlane przez lata nie wspominały nic o problemie. Obecnie Urzędy Miejskie, tworząc plany przestrzennego zagospodarowania, mają obowiązek ich uwzględnienia. W prawie budowlanym nie ma jednak zakazu budowy na terenie osuwiskowym, co sprzyja powstaniu zagrożeń.

Teren miasta Cieszyna jest silnie narażony na powstanie osuwisk ze względu na budowę geologiczną regionu, czyli układ piaskowców i łupków, które pod wpływem wody zaczynają się ślizgać, w konsekwencji prowadząc do osunięć ziemi.

Główne elementy osuwiska:

  • nisza osuwiskowa - półkoliste, nieckowate zagłębienie w miejscu, w którym osunęła się ziemia,
  • skarpa osuwiska - skarpa główna, oddzielająca osuwisko od niezaburzonego stoku powyżej,
  • skarpy wtórne - strome powierzchnie w obrębie osuwiska (koluwium),
  • koluwium - przemieszczone masy,
  • jęzor osuwiskowy - przemieszczona dolna część materiału,
  • powierzchnia poślizgu - powierzchnia, po której przemieszcza się koluwium,
  • taras osuwiskowy - pozioma (lub zbliżona do poziomu) powierzchnia powstała przez przemieszczenie się materiału,
  • szczelina osuwiskowa - nieciągłość w materiale zbocza,
  • czoło osuwiska - zewnętrzny kraniec jęzora osuwiskowego.

PROJEKT SYSTEMU OCHRONY PRZECIWOSUWISKOWEJ

System Osłony Przeciwosuwiskowej jest Projektem o znaczeniu ogólnopaństwowym, który będzie realizowany w trzech etapach. Jego podstawowym celem jest rozpoznanie, udokumentowanie i zaznaczenie na mapie w skali 1:10000 wszystkich osuwisk oraz terenów potencjalnie zagrożonych ruchami masowymi  w Polsce oraz założenie systemu monitoringu wgłębnego i powierzchniowego na 100 wybranych osuwiskach. Cały Projekt ma za zadanie wspomaganie władz lokalnych w wypełnianiu obowiązków dotyczących problematyki ruchów masowych wynikających z odpowiednich ustaw i rozporządzeń. Wyniki Projektu mają pomóc w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym, czyli w ograniczeniu w znacznym stopniu szkód i zniszczeń wywołanych rozwojem osuwisk poprzez zaniechanie budownictwa drogowego i mieszkaniowego w obrębie aktywnych i okresowo aktywnych osuwisk. Jest to obecnie jeden z najważniejszych projektów geologicznych realizowanych w Ministerstwie Środowiska, którego wyniki będą miały duży wpływ na gospodarkę i finanse państwa polskiego z jednej strony, a z drugiej - na aspekty społeczno - ekonomiczne. Więcej informacji znajduje się na stronie Ministerstwa Środowiska.


Informujemy, że mapy zagrożenia osuwiskami na terenie powiatu cieszyńskiego dostępne są na stronach internetowych:

www.pgi.gov.pl
www.osuwiska.pl

Zalecenia dla ludności zamieszkałej na terenach osuwiskowych lub zagrożonych ruchami masowymi znajdują się w załączniku.

 

Dane do faktury

MIASTO CIESZYN

ul. Rynek 1

43-400 Cieszyn

NIP: 548-24-04-950

Dodatkowe informacje